NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2011-02-13, 09:54
Jag har forskat en del i adliga ätten Pistol genom åren. Men någon Wilhelm Pistol har nog aldrig funnits. Däremot fanns en ryttmästare Axel Pistol.  
Johan Axel Almquist, Frälsegodsen.....4:e delen Småland, band 3 säterier finns under Barkestorps säteri ingen uppgift om någon Pistol som ägare.
 
Här är ett annat Pistol-mysterium: Riksarkivet: Arméns meritförteckningar, kapsel M 1062, dossiér märkt Gyllenpamp.
Där finns en odaterad skrivelse från Magdalena Tornerefelt, en fattig krigsmansänka, som i förra polska kriget icke allenast mist min första man löjtnant sal Jacob Pistol och min senare man, kvartermästaren Friedrich Gyllenpamp uti det tyska kriget utan och i detta kriget mist 2ne söner och en måg, som lämnat 2ne fader- och moderlösa barn efter sig.....
De båda i detta krig stupade sönerna bör ha varit regementskvartermästaren vid Östgöta kavalleri, Gustaf Gabriel Pistol, stupad 1702 vid Vilna och korpral Peter Pistol, som nämns i livet senast i oktober 1700 och får barn i januari följande år.
Men vilka var dottern och mågen, som efterlämnat de fader- och moderlösa barnen?