NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2005-12-09, 17:49
Hej!
Jag har hatt noen innlegg om vår anmoder och historien at hon var grev Pipers uekta dotter.
En god bit arbeta gjenstår och sannsynligvis vil inte sanningen komme helt for dagen da viktiga spor inte finns kvar.
Jag har hittat personen, jungfrun Catharina Ekegren, som kan ha varit hennes morsa. Catharina ble fødd 22. september 1760 i Bollerups sn. i Kristianstads len. Hon var dottar til skomakaren Andreas ekegren och Maria Mathisdotter.
I februar 1788 var hon fadder i sin brorsons dop i Glemminge sn. tilsamans vid sin systor kammarjungfrun Maria Elisabeth Ekegren. f.1752.
Det var noterad at Catharina kom ifrån Ekerød och Maria ifrån Kronovall.
Systorn Maria Elisabeth ekegren var ifrån 1785 eller tidligare och frem til 1795 kammerjungfru hos grevefamiljen Hamilton på slottet Kronovall.
Hun giftade sig i en alder av 43 år med sjøtollsvaktmestaren Emanuell Johan Wansing, f.1766 ifrån Kristianstad i Fågeltofta sn den 15. jan. 1795 och flyttade til Karlshamn.
Catharina hadde bosted som tidligere nevnt Ekerød, som kan ha varit i St. Olof, Røddinge sn. eller Huarød. Jag litar mest på St. Olof eller Røddinge.
Catharina ble gift med enklingen och klockaren Hendrick Ahlberg, den 26. mars 1793 i Røddinge och de bosatte sig i Hørby sn. Ahlberg hadde barn ifrån sitt førsta ektenskap. Han var 48 eller 42 år och Catharina var 32 år.
 
I vigselboken fremkommer beviserligen grove feil(fel) før at tydeligen dølgja(fjerne) Catharinas fortid.
Det var noterad at hon ble fødd i Boanes(En mølla under Bellinga/Søvdeborg?, istadenfor Bollerup. Det var noterad at farens namn var Ekegren Pettersson i Lund. Farens namn var Andreas Ekegren, dog i 1786 och hadde boningsplass i Bollerup. Morsans namn var noterad som Ana Andersdtr. och det korrekte namn var Maria Mathisdotter.
Dette svekker iallefall inte historien.
 
Dersom jag har hittatt den rette Catharina Ekegren, så plasserade hon sin dotter Maria i fosterhem.  
 
Jag har sjekket(kollat) Karlshamns kemnarsretts dombøcker och snart ferdig med Ingelstads heradsretts dombøcker i håp om at hitta legarsmålsdomen. Jag arbetar vidare och vil kolla kyrckobøcker i flere nærvaronde heradsretter.  
Jag vil ochså kolla bouppteckningen efter Cattarina Ekegren.
 
Min anmoder måste vara en notorisk løgnare dersom hon berettade en usann historia om en så personlig sak innom familjen hon stiftade i Skee sn..  
Hennes sverson ble lærare i Skee sn. i 1846 och ved nogen som helst tvil ville honom inte akseptera at beretta en usann historie før sine barn.
Hon hadde inte noe press på sig øvefor sin manns familj, som statusmessig tilhørde torparnivån.
 
Jag tror inte det har noen sammenfatning, men det konstiga var at i 1862 visiterade grev August Mauritz Magnus Piper, som enkling Strømstad. Strømstad var en badort med kurbad på den tid.
Han ble sjuk och døde den 13. eller 14. juli 1862 och ble gravlagd den 22. juli.  
Ifølge kyrckoboken ble han fysisk gravlagd i Strømstad. Det arbetas med at dokumentera at den fysiska grav var i Strømstad. Han hadde ingen barn och var son av greve Carl Claes Piper, och ble fødd på Krageholm slott den 24. juli 1811.
 
Min anmoder Maria, døde(dog) i Skee den 2. mars 1865, 77 år gamal som en fattig kvinna.