NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-23, 16:19
Inte mycket Ralf för vad jag vet är jag inte släkt med dem och jag har fullt sjå med mina egna gamle smiley. Men det ska vara två olika mecklenburgska stater, även om jag har för mig att de två dynastierna hade samma ursprung (nu talar jag om Mecklenburg som två stater!).
 
Mecklenburg och Pommern (som ju tillhörde Preussen från 1814 som Du själv och Rune påpekade (Tack för det!) har ju en mycket lång tradition med gemensamma ätter (och kontakter + kulturhistoria m.m.)med Sverige och Danmark (inkl. de andra nordiska länderna). Jag är ju inte historiker som Du är, utan bara en sökare efter förfäder(som jag bl.a. försöker skapa konst av smiley i manuskriptform . 
Jag har och kommer att skriva här en hel del om de Mecklenburgska ätter och släkter och Pommerska ätter och släkter som jag efterhand har får mer kännedom om. Jag kan nämna dem jag känner till mera eller mindre; Degener, Erbrecht zu Bülow, von Leutzow (stavas också von lewetzow), Piper, Wachtmeister af Björkö, Bülow, von Voss, von Rade/Raden/Rahden/Rhoden (troligen samma ätt!) och ytterligare några fler i Mecklenburg. 
I Pommern (men gränserna är hela tiden skiftande) känner jag till Martini (ocså i Brandenburg och Mecklenburg), von Puttkamer, von Bismarck, von Sydow, Perle, von Zitsewitz, von Zanthier och Riesch och några andra personer i släkten med andra efternamn. Alltså bara om någon vill fråga något om dem och jag alltså kan svara på det?! 
De är stora släkter/ätter oftast (och spridda på många gods och gårdar samt ofta officerare etc.)och jag känner nog bara till en bråkdel av deras familjemedlemmar. Jag har sproadisk kontakt med flera nu levande personer från flera av dessa släkter. Om och när jag kan, är jag gärna till hjälp! antinge vet jag, eller inte eller undersöker något vidare...smiley
 
Med Vänlig Hälsning: Steve