NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-23, 10:58
Hej både Ralf och Anders. Ja, jag skrev ju frå minnet (dárav ? tecken eftefter!) så det är ju helt säkert 1814 som ni skriver.
 
Nej det finns inga slutgiltiga bevis för att det handlar om urssprungligt samma familjer Piper vad jag vet, men kontakten till Sverige verkar ha funnits från den tyska adliga ätten Piper. Jag håller ju med stor möda på att undersöka och verifiera dessa pommerska och mecklenburgska ätter och familjer (som jag har i mina anor och papper etc.). Det är svårt och tar lång tid. Vad jag ville góra Hans Petter uppmärksam på var att det existerar (existerade?) en Piper ätt i dessa två områden och att de verkar ha viss kontakt med Sverige dessutom. Jag har flera kontakter i Tyskland nu som har hjälpt och hjälper mig att spåra dessa släkter. i Både Pommern (nuvarande kust trakterna i Polen) och Mecklenburg (som till stor del var DDR) efter 1945 har så mycket förstörts men det sker ett rekonstruktions arbete som jag har förståt det för tillfället. Till detta kan tillfogas att de finns flera tyska ätter med samma namn som i Sverige (som man inte vet om de har samma rötter, men kanske troligen har det?).  
Ett annat exempel är att delar av baroniet Wachtmeister av Björkö fick Preusisk grevliga titlar, emedan en annan gren af Björkö ätten som  levde i Tyskland efter 1945 (och gör delvis ännu) är svenska friherrar, man använder då vanligtvis namnet von Wachtmeister i Tyskland. Bara ytterligare ETT exempel på att ätterna/släkterna finns på båda sidor Östersjön.
Tack för övrigt Ralf och Anders för exakta årtalet när Pommern genom Danmark övergick till Preussen.  
 
M.V.H. Steve