NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-05-23, 00:04
Hej Steve!
 
Vad har du för bevis på att Pommern var en svensk provins ända fram till året 1816 eller möjligtvis ända fram till året 1818? Vad jag vet så miste Sverige slutgiltigt sina områden i Pommern redan år 1814 / 1815. Jag är inte 100% säker exakt vilket av dessa två år som alla de områden av Pommern som en gång tillhört Sverige blev en del av Königreich Preussen. Det vore dock intressant att få veta exakt när. Tillföll exakt alla svenska områden av Pommern till Danmark i freden i Kiel den 14 januari 1814 eller fanns det ännu några områden som hörde till Sverige fram till 1815?
 
Som jag skrev så menar jag den Grevliga ätten, Piper, nr 46 på Riddarhuset i Sverige. Den första av denna släkt som bar namnet Piper var handlanden i Viborg år 1615 Bernt Piper. Han var enligt Elgenstierna född i L?beck så det kanske finns någon släktskap mellan de Piper som du nämner och de som sedermera blev grevar i Sverige. Personligen tror jag dock att vi har för lite källor för att med säkerhet kunna sammanbinda dessa två Piper släkter.