NULL Skriv ut sidan - Piper

Anbytarforum

Titel: Piper
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-26, 01:03
Hej Hans:

Ja denna kvinna (fröken Piper) dyker upp igen och igen, alltså det är samma gamla notering jag tittar på med ibland långa mellanrum, men åndå. Där satt min farmors mor Anna och undrade över sin släkt ungefär 1930. Kanske tog hon fel? Men var hade hon denna fröken Piper ifrån? Det finns förövrigt, om Erbrechtarna alltså hennes kusiner, sådana liknande notat Otto Erbrecht zu B?low gifte sig med fröken (fra?lein) Schultze, Franz Erbrecht von B?low gifte sig med fröken von Leutzow (som jag tror menas von Levetzow). Hon sökte och undrade alltså om en sida av hennes släkt som pga krig och elände hade fjärmats från henne genom föräldrarnas död när hon var liten på 1850-talet.

Jag undrar om någon av dessa fruarna/fröknarna Piper kan vara Johann Adolfs möjliga första maka, då de alla är så mycket äldre än han var (född 1823) men det hände ju att kvinna var äldre också. Å andra sidan gifte de sig ju senare med andra män. Jag hade möjligen föreställt mig att denna kvinna hade gått bort för tidigt och det var därför han gifte om sig med Agnes Margaretha.  

Så är det denna bindning till Engsö/Ängsö där han och hans syster Agnes Wilhelmina (Erbrecht zu B?low) gifter sig båda två med ett annat syskon par, Wachtmeister af Björkö. På Piper ättens domäner liksom...ja jag avfärdar naturligtvis inte dessa tre kandidater till hans eventuellt första hustru, de tål att tänka på...  

Nej Hans varför skulle man vara så högtidlig? De är ju liksom på något sätt ens nära släktingar. De har på något sätt alltid funnits där från min farmors berättelser. Det är de andra, de försvunna Erbrechtarna och Martinierna etc. som blir liksom något förlorat och kanske märkligt, då man inte kan finna dem någonstans... he he!!! Stort tack för din hjälpsamhet!

Hör gärna av dig om du finner något mera! Om jag hittar något lägger jag in det här!

Mvh Steve
stevepalmquist2004@yahoo.co.uk