NULL Skriv ut sidan - Piper

Anbytarforum

Titel: Piper
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-25, 17:11
Hej Hans Petter:
 
Tack för dina kommentarer. Jag kallar nog Johann Adolf för Herr Erbrecht (även om det också är ett märkligt namn Herr Arvsrätt på svenska!!!) Mina Erbrecht anor kommer från Braunschweig från början där den förste kände Erbrecht var Källarmästare och bryggmästare (av öl). Dennes son flyttade till Mecklenburg och gifte sig med Elisabet Degener som var en rik amtmanns dotter. Herr amtmannen Degener själv (i Rostock) köpte gårdar av bara den...(jag har räknat dem till 8 stycken!). Storhertigen adlade denna dotter och hennes make som fick namnet Erbrecht zu Bûlow från den största av herrgårdarna rittergut B?low. Därav zu B?low (alltså borgaren som blev adelsman...). Nåväl, en av sönerna Johan Adolf som var min farmors mors morbror och tillika fosterfar (gift sig med friherinnan Agnes Margaretha Wachtmeister af Björkö) hade enligt detta notat i min farmors mors (riksgrevinnan Anna Martini) efterlämnade släkforsknings försök (Hon hade mist både far och mor i en riktigt tidig ålder 5 respektive 7 år gammal) och sökte sina rötter kan man nog säga (detta var 1930 i Djusrholm där hon bodde som änka).
I notatet i dessa papper står att Hennes fosterfar (och morbror) var gift med en fröken (det står fraûlein Piper) i sitt första gifte (innan han gifte sig med Agnes Margaretha W. a. B) resten står ju ovan...Varför jag inhärdigt försöker finna detta bekräftat eller icke bekräftat är för att jag vill skriva dessa förfäders historia. Då är en fröken Piper viktig även om hon kanske dog eller att de fick ut skillsmässa eller vad som nu skedde? Hade de dessutom barn är det ju ännu mer intressant, för då kan det ju finnas ättlingar fortfarande som jag är släkt med. Till saken hör att jag inget vet om någon av alla dessa möjliga Erbrecht zu Bûlow ättlingar, även om jag har sökt efter dem i många år! Jag har haft kontakt med personer med Erbrecht som efternamn i USA, England och Tyskland men det verkar inte vara från samma släkt. För mig är detta ett detektiv arbete...smiley.
Evt ättlingar till dem kanske inte vill ha något med mig att göra, vad vet jag? Men på något sätt vill jag försöka samla uppgifter om dem. Andra världskriget förstörde många dokument (som många i nuvarande Tyskland försöker att återskapa9 oansett om tyskarna själv var skylldiga till detta genom att ha en gång röstat fram Hitler och company, är deras historia värd att berätta och försöka förstå... detta är min drivkraft.
Wachtmeister (af Björkö) och Pipers m.fl. släkter var en del av nord-Tyska staters historia sedan sekler tillbaka. Jag känner mig genom min farmor nära besläktade med dem...för jag har vuxit upp med dessa historier (myter eller fakta?!).
Nu har jag lagt korten på bordet
 
Mvh Steve