NULL Skriv ut sidan - Piper

Anbytarforum

Titel: Piper
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-24, 15:58
Jag har tidigare under denna rubrik haft uppe denna fråga; en obekräftad uppgift om min farmors mor riksgrevinnan Anna Martinis fosterfar och morbror rittergutsbesitzer Johann Adolf Erbrecht zu B?low (född 13.8.1823 på B?low/Mecklenburg, död 15.1.1888 i Frankfurt am Main)

Som gifte sig i andra giftet med friherinnan Agnes Margareta Wachtmeister af Björkö (född 21.1.1823 död 14.6.1874) på Ängsö slott 22.9.1845

Det var enligt uppgift i ett handskrivet notat, Adolfs andra gifte.

Han skulle i sitt första gifte ha varit gift med en dam av ätten Piper.

Det måste alltså ha varit ett kort äktenskap, detta första giftemå!

Någon med upplysningar och kännedom om ätten Piper som bekräftar eller dementerar detta?

Vem var eventuellt denna fröken Piper, vem var hennes föräldrar, hann de få barn etc.

Vad var orsaken att detta eventuella äktenskap avslutades (skilsmässa? död? etc.?) Jag är tacksam för alla konkreta upplysningar! jag har sökt i Tyskland länge efter min fråga här på anbytarforum...

Det kan också vara Piper ättlingar i Tyskland som det finns många av, men just att Johann Adolf Erbrecht zu B?low återigen gifte sig med hustru nr. 2 i Engsö (Ängsö slott och kyrka vid Mälaren) verkar ju binda samman honom med Piperätten därstädes.  

Det märkliga är också att Johann Adolfs tvillingsyster Agnes Wilhelmina Marie Elise Erebrecht zu B?low (1823-1885) gifte sig med Agnes wilhelminas bror Carl Wilhelm Elof Wachtmeister af Björkö (1816-1869) också på Engsö!!!

Det fanns även i Wachtmeister af Björkö ätten en Piper ana från denna ätt i Sverige. Agnes Margaretas faster friherinnan Anna Magdalena Sophia Charlotta W. a. B gifte sig 1841 med greve Axel Mauritz Piper. Denna dam avled på Engsö 17712 1875 efter tjänst som statsfru och senare överhovmästarinna hos drottning Lovisa. Jag nämner det bara för att försöka ringa in en möjlig Piper-kandidat till Johan Adolf...  
Skam den som ger sig!!!  

Mvh Steve