NULL Skriv ut sidan - Oxehufwud

Anbytarforum

Titel: Oxehufwud
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2005-09-24, 11:32
EÄ anger:
Carin Andersdotter - dotter till Olof Bosson d. y. och Märta Posse -, död barnlös. Gift 1611 med häradshövdingen i Småland Olof Sonesson, till Arnäs.
 
Vid tinget 1597 2/11 i Reaby förekommer uttrycket i välbördiga mäns närvaro Per Ribbing till Ulfsnäs, Hans Eriksson till Broxvik, Olof Sonesson till Arnäs, samt konungs fogdes närvaro välförståndig man Knut Andersson .....
1598 27/2 övervaras tinget av välbördig Olof Sonesson till Aranäs. Min slusats är att detta handlar om Aranäs i Gränna sn - en gård som  
En första fråga blir om denne Olof Sonesson är känd och av adel?
 
Trots att Per Brahe hade sin förläning sedan 1562 ingav ändå grevens fogdar längder över fordring och gärder till kronan. (Jmfr J A Almquist, Lokalförvaltningen II, sid 52-53).
I Smålands handlingar 1589 ang Vista härad finner jag under Årliga räntan, Aranäs krono:
Olof Sonesson i Aranäs och i kanten; M. N. h:s Hoffmest haffuer fritt gierd och skatt. Vidare antecknas för 2 sk hemman i Bjällebäck (gränsar till Aranäs): Haffr Olof Sonesson fritt. Vidare Torstorp, Boarp, båda krono, ett antal utjordar.
Min hypotes är att denna frihet har givets av greve Per då jag inte ser några anteckningar om kungliga frihetsbrev.
 
Är något känt om denne greve Pers hovmästare och hans släkt?
 
Vänligen,
Olle Elm