NULL Skriv ut sidan - Osenhjelm

Anbytarforum

Titel: Osenhjelm
Skrivet av: Joakim Bång skrivet 2005-01-15, 19:00
Hej Lars,
 
Det stämmer att han kallade sig Oos före adlandet (Osaengius under studietiden i Uppsala), så döttrarna hette säkert Oos då. Fast när dottern Vendela dör 1719 kallas hon för ”välborna fru pastorskan Vendela Osenhielm” (begravd 1720-01-08 i Vittaryd, Vittaryd CI:1 s.289) och när dottern Sara dör 1898 kallas hon ”välb. fru Sara Osenhielm” (Vårdsberg C:2 s.457). Epitetet ”välborna” användes om adliga och sånt var man ju noga med på den tiden. Fast det kan förstås ha blivit en miss vid inskrivandet i dödboken i Nöttja. Hon insjuknade (tydligen svårt) innan fadern adlades, det kanske har någon betydelse.
 
Med tanke på formuleringarna om Christina Oos i dödsnotisen är det knappast någon tvekan om att hon kommer från en ”finare” släkt. Jag kan inte hitta någon Christina Oos/Osaengia bland barnen till Josefs bröder, så jag har också varit inne på tanken att Marta/Märta och Kerstin/Christina är en och samma person. Elgenstiernas uppgift i ”Tillägg och Rättelser” tyder på det. Jag har inte heller sett någon referens till en orginalkälla för Marta/Märta. Ditt resonemang om ”Martas” födelseår stämmer ju väldigt bra med Christinas ålder.
 
Har förgäves sökt efter en bouppteckning efter Josef Osenhielm, både i Kalmar Rådhusrätt och hos Göta Hovrätt, men inte funnit någon. Den hade underlättat. Man kanske kan hitta något i domböckerna för Kalmar 1696. Domböckerna för Sunnerbo mellan 1625 och 1754 måste finnas någonstans, dels refereras det till dem i Smolandi Upsalienses (bl.a. gårdsförsäljningen 1702), och dels har jag sett citat från 1650-talet ur dem här på Anbytarforum. Det verkar dock inte gå att beställa den perioden på mikrokort, så jag har ingen möjlighet att kolla i dem.
 
Mvh
Joakim