NULL Skriv ut sidan - Oelreich, von

Anbytarforum

Titel: Oelreich, von
Skrivet av: Leif Thegle skrivet 2009-07-07, 16:09
P A Fogelström berättar i boken Vävarnas barn om Anna Palbitzki och hennes originella äktenskap med den 37 år äldre Niklas von Oelreich. Enligt författaren skall Anna kort efter bröloppet ha inlett en förbindelse med Mauritz Casimir Lewenhaupt som var gift på sitt håll med Ulrika Charlotta Lewenhaupt. Oelreich tyckte det skulle vara mer praktiskt och framför allt kostnadsbesparande om de båda familjerna flyttade ihop och så skedde (allt enl P A F). Eftersom jag forskat en del kring Julita Gård, Anna Palbitzkis hem, har jag försökt hantera hur släktena Palbitzki, Lewenhaupt och v Oelreich har knutits samnan genom giften i olika generationer.  
Jag vet att i äktenskapet mellan Niklas v O och Anna P föddes fem barn varav endast Bernhard Gottlieb von Oelreich (*1758 Stockholm + 1823 Gillberga) nådde vuxen ålder.  
När Niklas v O dog 1770 gifte Anna P om sig med Mauritz Casimir L (som blivit änkling 1760). I detta äktenskap föddes Ludvig Wierich Lewenhaupt 1772 i Stockholm (+ 1853 Julita). Denne gifte sig med Ebba Magdalena Palbitzki (*1781) som var brorsdotter till Anna P. I detta äktenskap föddes bl a  Amelie Lewenhaupt 1809.  
Och nu är jag framme vid min fråga:
Amelies make hette Carl von Oelreich (1792-1863) och bör ha varit släkt med Niklas von Oelreich på något sätt, kanske var han son till Bernhard Gottlieb v O. Är det någon som vet??
MVH
Leif Thegle
Julita HBF