NULL Skriv ut sidan - Oelreich, von

Anbytarforum

Titel: Oelreich, von
Skrivet av: Hans Gemmel skrivet 2006-12-02, 01:43
Intressanta uppgifter om familjen Gemmel. Jag önskar att jag kunde bidra med mer uppgifter om min fafar fars leverne och mina anförvanter. Efterforskningar har gjorts i Tyskland av en del av mina släktingar, men så vitt jag vet har dessa efterforskningar varit resultatlösa då arkiv i form av kyrkböcker m.m kan ha förstörts under andra världkriget.  
                                              Jag kan dock bidra med en del kunskap om Herman Gemmels och Albertina Gemmels 10 barn. Min farfar Arthur Gemmel f.1869 var marinläkare i Vaxholm och sedemera provinsialläkare i Åtvidaberg och Jönköping. Han avled 1925. En av hans bröder, Harald Gemmel f.1872, var bland annat direktör vid Klippans Papperbruk. Som ett kuriosa kan nämnas att en av hans döttrar Brita af Geijerstam f. 1902 översatte Nalle Puh till Svenska och höll ett sommarprogram i radio vid 100(!)års ålder.
                                               Om tidigare eller nytillkomna skribenter kan bidra med mer uppgifter vore även jag tacksam - det skulle även hjälpa mig i arbetet att få fram mer material.
 
Tilläggas kan att släkten Gemmel kan ha sina rötter i Skottland - detta är dock inte klarlagt ännu.