NULL Skriv ut sidan - Oelreich, von

Anbytarforum

Titel: Oelreich, von
Skrivet av: Martin Sunnqvist skrivet 1999-05-21, 23:32
Jag härstammar från prokanslern och superintendenten Bernhard Oelreich (1626-1686) genom hans dotter Karin Oelreich, g.m. kyrkoherden Mathias Benedictus Ekelund.
 
Själv har jag inte forskat efter släktens tidigare ursprung i Tyskland. Det enda jag känner till är det som står i bl.a. Elgenstierna och Svenskt Biografiskt Lexikon. SBL anser, att den i Knüttelius likpredikan över Oelreich angivne fadern Johann Oelreich (som också skulle vara den äldste kände stamfadern) ej kunnat spåras i samtida handlingar (om modern Ilsebe von Essen sägs inget sådant).
 
Det skulle vara intressant att se, om det ändå är möjligt! Med tanke på att Elgenstierna anger att ätten var adlig även innan den kom till Sverige, och också anger dess ursprungliga vapen, kanske man via vapnet kan spåra personer i Bremen som tillhört ätten...  
 
En möjlighet är ju att det har skrivits något om detta i samband med släkterna Sinius, Sundius, Blanxius och Palme, som också härstammar från Oelreich. Se bl.a. Palme: Släkten Palme intill år 1815.
 
Är förresten Oelrich en gren av släkten Oelreich vid sidan av von Oelreich? Finns idag dessa tre släktnamn i bruk eller endast Oelrich och von Oelreich?  
 
Det vore roligt att få ta del av vad Du kommer fram till om härstamningen i Tyskland!