NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-09-26, 23:49
Göran, Carl-Fredrik, Bo m fl,
Denna diskussion blir mer och mer intressant även om säkerställda samband ännu saknas. Carl-Fredrik, stort tack för Dina bidrag på flera platser ovan. Skall verkligen bli intressant att se vad som finns på detta spår.  
Det som bekymrar mig mest just nu är att jag inte kan se sambandet mellan den av Göran (Johansson) påpassligt funne Jöran Olofsson Nyman, död 1690, 29/9 i Väckelsång sn och den (av Göran även funne!) f.d. kungl. befallningsmannen Jöran Olofsson nämnd 1673 i Kinnevalds härads dombok, möjligen densamme som fogden i Tjust Jöran Olofsson i Gunnerstad, Gamleby sn. Att Hubert De Besche skulle ha den senare som fullmäktig 1673 är möjligen mindre konstigt då ju de Besche just tillsammans med sina bröder och en svågrar 1658 fick brev på Ankarsrum, Hallingebergs sn i Tjust härad. (Att De Besche 1673 möjligen redan var bosatt i Franrike (jämför sid 193, not 17, SlfÅb?96) är väl i och för sig förvirrande). Kanske har jag fel, men tycker ändå inte att man kan koppla Jöran Olofsson Nyman, död i Väckelsång till Tjust - Jöran Olofsson, mer än som en svag hypotes. Det var ju ganska långt mellan orterna - eller?
Ang Carl-Fredriks skrivning om att jag förmodat ett släktsamband mellan Esaias Jacobsson Nyman och komministern Esaias Frolingius; Detta inte bara p.g.a.det relativt ovanliga namnet Esaias, utan även p.g.a. andra indicier. Tycker nog att jag varit mer försiktig än så: Jag skrev: Det är okänt efter vem Esaias Jacobsson Nyman fick sitt namn men kan konstateras att komministern i Djursdala, Esaias Laurenti Frolingius, är den ende funne i trakten som bär detta förnamn (sid 210, SlfÅb?96). Detta har dessutom visat sig vara fel! Just nu kan jag inte finna en viss papperslapp, men om jag inte helt missminner mig, finns ännu en Esaias nämnd i Björkman, Wimmerby stads dombok. Jag skrev också om att Krister Nyman, adlad Nyberg, gifter sig med dottern till kyrkoherden i Södra Vi, Erik Vinnerstadius, som var Esaias Frolingius herde. Det är klart att jag med det ville vinka för ett möjligt samband, men det är väl så långt jag gått när jag förmodat ett släktsamband. Däremot skulle jag inte bli förvånad om det visar sig att så är fallet! Har dessvärre heller inga gömda hypoteser eller källuppgifter när det gäller ursprunget för krögaren Jacob Olofsson i Kisa, död 1644.