NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-09-24, 21:30
Göran,
Hann inte se Ditt senaste inlägg då jag satt och knåpade med ovanstående svar. Nymän fanns det möjligen gott om även i Småland under denna tid. Valde att nämna Göran (Georg) Nyman dels p g a namnet Göran, dels p g a närheten mellan Urshult och Väckelsång.
Har kollat lite ytterligare i Almquist, Frälsegodsen, EA och Molin, Smolandi Upsalienses I (1593-1625). I den senare fann jag ingen Nyman. I de övriga fann jag löjtnanten Håkan Svensson Nyman, vilken levde 1683 då han arrenderade Yxnaberga, Stenberga sn, Östra härad. Enl Aqut levde han ännu 1687. Fann också Jonas Andersson Nyman, häradshövding, död 1719. Denne var gift med Katarina Johansdotter Svan. Hade 1693 Mösjöås säteri, Asa sn, Norrvidinge härad på pant. Innehade 1700 Mårarp, Ryssbo sn, Sunnerbo härad. Sålde 1702 Össlöv,  Berga sn, Sunnerbo härad. Köpte 1703 Vrankunge, Skatelövs sn, Kinnevalds härad. Köpte 1707 Föreberg, Slätthögs sn, Allbo härad. Sålde 1715 Rottnekvarn, Norrvidinge härad.  
Inte blir jag mycket klokare av detta, men kanske blir det efterhand ett sätt att beta av de Nymän som finns. Lägger på Din uppmaning ut en allmän förfrågan om Nyman under Småland.