NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27.9.2000
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-09-20, 21:07
Göran,
När det gäller Sara Larsdotters Norrköpingsanknytning har jag inga andra tips än de jag angett ovan. Inte heller när det gäller Jacob Olofsson Nyman har jag mycket att komma med. Redan i artikeln ?96 konstaterar jag att namnet Esaias är ovanligt i trakten och att den ende jag då kände till som bar detta namn var komministern i Djursdala Esaias Laurenti Frolingius. Denne verkar ha rötter i trakten och får t ex 1659 9/2 stångfällning på ? Storgården i Marstad, Djursdala sn. Källa: Sevede härads dombok. (Uppgift ur Leonard Carlssons avskrifter i Vimmerby bibliotek. Meddelat av Berit Sjögren, Uppsala). Det är noterbart att han både i Djursdala död- och begravningsbok (1699) och i brev i Linköpings domkapitels arkiv EIV:316 kallas Frölingius, Fröllingius och ej Frolingius. (Uppgift från Göran Svensson i Vimmerby som också identifierat och kartlagt flera barn till hr Esaias).
Möjligen kan lösningen på gåtan om det finns något samband mellan Esaias Jacobsson Nyman och herr Esaias finnas i Sevede härads domböcker. Den som verkar veta mycket om detta är som Du vet Bo Persson (Jmfr ovan).