NULL Skriv ut sidan - Månesköld på Tjörn (stängd)

Anbytarforum

Titel: Månesköld på Tjörn (stängd)
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2000-08-09, 21:52
Troligen ett långskott, men jag har länge varit på jakt efter anorna till rådmannen i Stockholm Jonas Hansson Merling, död 16/9 1697 i Stockholm och hans hustru. Kung Karl XI beordrade överståthållaren i huvudstaden att installera Jonas Merling som rådman i ett brev daterat 1680, men som hänvisar till ett tidigare brev från 26/2 1678, (som jag ej fått tag i) eftersom Jonas Merling i beaktande af den olägenhet han genom fiendens invasion i Bohuslän, där han icke allenast sin tienst utan sedan vid Wenersborg största delen af sin egendom beståendes i master och trävaror hafver bortmist. Jonas Hansson Merling var gift två gånger, första hustrun är okänd, den andra var Magdalena von Ens, död i Sthlm 1708, dotter till Mariestadsrådmannen Christopher Zenert von Ens. Jonas hade en dotter i första äktenskapet Barbro Merling(1665-12/8 1736), död i Björsäter (R), gift med häradshövdingen i Vadsbo Jonas Justus Aurell(1654-1722). Barnen Christina Maria (född c:a 1672-1742), Christopher(f. c:a 1676-1696) och Johan Gabriel Merling(1677-1708) föddes i andra äktenskapet.
Så till den möjliga Månesköldsanknytningen: I Svenska turistföreningens tidskrift 1962 under rubriken Granne med stora världen som handlar om frälsehemmanet Rickeby i Odensala socken i Uppland, skrev Calla Anrik att rådman Merling fått del i Rickeby genom gifte med en Månesköldarvinge och det måste vara första hustrun som avses. Jag har hela tiden trott att det rörde sig om Månesköld av Seglinge, men Jonas Merling har ju någonslags Bohuslänanknytning, så kanske är det denna Månesköldsläkt hon avsåg. Jag tror att första hustrun kan ha hetat Botilda eller Bodil eller något liknande, eftersom Barbro Merlings första dotter hette Botilda (barnen verkar mycket regelmässigt namngivna, men varifrån Botilda till första barnet kommer har jag inte kunnat finna).
Finns det någon Månesköldsdotter, möjligen vid namn Botilda/Bodil, som någon gång kring 1660 kan ha gift sig med Jonas Hansson Merling, och som dog före c:a 1672?