NULL Skriv ut sidan - Månesköld af Seglinge

Anbytarforum

Titel: Månesköld af Seglinge
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-01-08, 23:12
C: C: Dotter jämte ätten Måneskiöld af Seglinges vapen förekommer som autograf i en stambok som tillhört Petrus Petri [Helsingius]. Autografen är daterad 6 sept. 1582. Den är placerad på samma uppslag som en autograf skriven av Larurentius Andreae Rålamb två år tidigare. Detta tycks vara en dotter till Carl Bengtsson (tror jag han hette) som inte är känd sedan tidigare. Hon förekommer inte i Elgenstierna. Hennes kontakter med Helsingland kan bero på broderns(?) ingifte i den Rålambska familjen. Eftersom detta är en primärkälla så bör uppgiften om C.C. Dotter införas i Elgenstierna nästa gång kompletteringar eller rättelser görs, såvida jag inte har undgått att upptäcka henne ättartavlorna. Finns det någon som har träffat på denna kvinna förut? Hon skulle kunna vara gift med Lars Rålamb men det finns absolut inga belägg för att så skulle vara fallet.
 
Om jag har läst datumet korrekt så är det intressant att konstarera att det i nämnda stambok finns ett avrivet blad daterat 20 augusti 1682 - dvs endast två veckor före den dag i september då C: C: Carlsdotter ritade sin släkts vapen i stamboken. Av de två sidfragment som finns  bevarade förekommer på det ena en tecknad bild föreställande ovandelen av en kvinna och namnet Ramborg präntat intill.   På det andra bladet (som tillhör samma bidrag i stamboken) finns delar av en sentens skriven på latin och under denna datum och artighetsformuleringar av den typ som brukar finnas i anslutning till sådana autografer samt en antydan till något som skulle kunna vara ett namn som börjar med Rå- -  kanske autografskrivarens namn (namnet är avdelat pga radbrytning. Resten fanns på den del som saknas).
 
Sammanfattningvis kan konstateras att Petrus Petri från Helsingland inom loppet av två veckor träffat dels C: C: Dotter dels en okänd person vars efternamn möjligen börjar med Rå-. Det är inte uteslutet att personerna ifråga också befann sig i samma landsända.