NULL Skriv ut sidan - Månesköld af Seglinge

Anbytarforum

Titel: Månesköld af Seglinge
Skrivet av: Anders Höijer skrivet 2004-06-10, 20:50
Hej....
Nu jag vet mer om den adliga Månesköld af Seglinge, Ätten härstammar på mödernet från en gammal uppländsk frälsesläkt, som skrev sig till Eke i Roslags-Bro sn och Karlösa i Söderby-Karl sn samt i vapnet förde tre röda spetsar uppifrån.
Bengt Pedersson till Seglinge upptog i slutet av 1400-talet detta sin moders vapen och ärvde nämnda gårdar. Hans sonson Christer Carlsson erhöll 1582 sköldebrev och gjort vapnet förbättrat med en liggande halvmåne, då även namnet Månesköld upptogs.
Almunge kyrka fanns en begravningsvapen var Christer Carlsson Månesköld, herre till Seglinge och Hamra.
Bladåker kyrka fanns en begravningsvapen var Johan Carlsson Månesköld, herre till Rungarn i Bladåker sn och Ora i Faringe sn och begravd i Månesköldska familjegraven i Bladåker kyrka.
Johan Carlssons sonson Johan Persson Måneskölds begravningsvapen fanns i Bladåker kyrka och ligger begravd också.
Åke Carlsson Månesköld, herre till Skenninge i Norrsunda sn och begravd i Hammarby kyrka (Stockholm) och hans vapen uppsattes.
Jag har fotot Christer Carlsson Måneskölds begravningsvapen i Almunge kyrka.
Jag har läst så mkt om släkten Månesköld af Seglinge många gånger.
vänlig hälsning
Anders Höijer