NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Dion Maaneskjold skrivet 2001-05-24, 01:34
Hej igen Cary Gustafsson

Det er længe siden du sidst skrev et egentligt indlæg i denne spalte - 20.april 2001 var det vist - og hvor du også var inde på "Brun" !

Synes du ikke selv "Brun"-diskussionen har fjernet sig så langt fra denne spalte : "Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld", når du samtidig fortæller at du har informeret Danmarks Adels Aarbog ("...sänt beläggen om Birgitta Romellsdoter Brun till DAÅ !..."), at den ikke er relevant (hér) længere ?

Og det ser heller ikke ud til at du ulejliger dig med at se hvad der er blevet skrevet i denne spalte siden dit eget forrige indlæg, for slet ikke at tale om at du endnu ikke har læst min artikel ?

Havde du nemlig læst min artikel, kunne du jo på s.125-126 "opdage" at det ikke er nogen nyhed når du skriver : "Däremot om vi skall vara korrekt...", idet jeg netop gør opmærksom på dette forhold ved at anføre : "Helt frem til Peder Knudsen (ane 4) brugte slægten Maaneskiolds medlemmer kun deres patronymikon. Først Peder Knudsens søn, Henrik, skrev sig Maaneskiold. Han havde bosat sig i Sverige, hvor han i 1634 blev naturaliseret .... som "Månesköld af Norge...." !

Jeg synes det er påfaldende at du i kritikken af Magda Måneskjöld (Våra Vikingaförfäder) fra 1959 medregner dig selv i : "...vi som forskar seriöst...", når du samtidig tydeligt viser at du ikke har læst min artikel fra 1989, og dermed ikke har tilegnet dig den seneste offentliggjorte forskning om "Maaneskiold".

Det viser også at du ikke har læst denne spaltes indlæg efter 20.april 2001, hvor de har drejet sig om netop : "...äldre Månesköldar...", se f.ex. Jens Sandahls afskrift (in extenso) af Stiftsindberetningen fra 1748 til Klevenfeldt, én blandt flere samstemmende Stiftsindberetninger optrykt i Personalhistorisk Tidsskrift 1.række 2.bind, fra 1881 - se tidsskriftets register s.411 ang. : "Maaneskjold, Maanschiold".

Personalhistorisk Tidsskrift fra 1881 kan du vel få lov at låne på biblioteket, og ellers fotokopiere fra ?

Du virker således også helt ubekendt med at navnet "Månesköld af Norge" skyldes familiens våben, ikke omvendt ?

Jeg skriver ellers i min artikel s.126 - umiddelbart følgende det ovenstående citat - at : "Navnet var naturligvis hentet fra familiens gamle våben" !

(I J.A Almquists artikel : "Adliga ätten Måneskölds (af Seglinge) ursprung och äldsta historia", fra Släkt och Hävd nr.1, 1965, s.269-298, oplyses det for øvrigt at de to - agnatisk ikke-beslægtede - "Månesköld", hos Elgenstierna er tilføjet "af Seglinge" hhv. "af Norge" for at adskille dem fra hinanden).

Min artikel fra Personalhistorisk Tidsskrift er ikke den "endelige sandhed", som den måske kunne opfattes i modsætningsforholdet mellem Nordström og Magda Måneskjölds udlægninger, men medtager begges hypoteser.

Jeg kan dog tilføje at hvor Magda Måneskjölds "udlægninger" helt åbenbart har mangler med hensyn til kildehenvisninger til de nævnte Stiftsindberetninger fra Personalhistorisk Tidsskrift angående "Månesköld af Norge"s ældste agnatiske genealogi, har Nordström helt udeladt/overset dem !!!!

Vel at mærke kun med hensyn til slægtens ældste agnatiske genealogi, er jeg derfor mest tilbøjelig til at mene Magda Månesköld er mest korrekt.

Se forøvrigt mit indlæg i denne spalte fra den 14.maj, og Are S. Gustafsens fra samme dato.
Synes du så ikke det er på tide at vi "kommer videre" med "Maaneskiold/Månesköld af Norge/Måneschiöld", fremfor "Brun af ...og Daa/Due" i denne spalte, og henlægger "tjafs" om de sidstnævnte til "deres egne" respektive spalter hvor de rettelig bør diskuteres ?

Dion Maaneskjold, Danmark