NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Cary Gustafsson skrivet 2001-05-23, 20:22
Hej Ett litet inlägg om antavlan i Vapenbilden av Flensmarck. Lägg märke till att det inte är heldragna streck vad det gäller Claus Bruns barn, läs det som ett försök att knyta flickorna till Brun i Vä. Ursprungligen kommer detta från min forskarkollega Nils-Fredrik Beerståhl på Salaholm! Det finns mej veterligen inga historiska belägg för något samband till Brun i Vä såvida Flensmarck inte har hittat något nytt vilket jag tvivlar på. Angående Magda Måneskölds vilda fantasier om äldre Månesköldar har vi som forskar seriöst förkastat hennes fantasier.Förmodligen kommer en del från en numera avliden forskare!Däremot om vi skall vara korrekt skall vi inte kalla Peder Knutsson Månesköld utan månesköld skall vara inom parantes! Namnet dök upp först när Henrik blev introducerad på svenska riddarhuset någon gång på 1630 talet tror jag. Se min publicering under Norums socken av ett outgivet pergamentsbrev där Peder Knutsson uppträder med sina släktingar.TTyvärr har jag inte ännu hunnit att lusläsa Fjäre härads domböcker efter uppgiften om Kristina Larsdotter Duvas äktenskap med Peder Krabbe.Elgenstierna sätter Kristina som Alsnäs i Norge jag tror mej veta vad han har hittat detta! Förmodligen i Kinne Vedums domböcker om en rättegång efter avlidne Lars Håkansson Dufva till Kårtorp han gjorde nämligen den ovanliga saken att av ovilja mot sina barn göra dem arvslösa!Förmodligen vid rättegången räknas barnen upp och Elgenstierna kan ha läst fel på flickans hemvist!För övrigt bör man vara starkt kritisk till dessa  1600 och 1700 tals antavlor såvida inte respektive ätt kan påvisa något samband.              MVH CARY