NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2001-05-16, 19:04
Hej!
Jag är bara historieintresserad, om än att jag läser tämligen mycket historia, vad jag menar med seriösa historiker är att de har mångåriga universitetsstudier bakom sig och är allmänt uppfattade som experter på svensk medeltidsgenealogi.  
Det är uppenbart att vi har olika åsikter om släkten Green, och det verkar förbli så, vi har uppenbarligen olika åsikter om hur man skall värdera framlagda hypoteser med hänsyn till de källor de bygger på, och hur man skall se på problemet med Magda Måneskjölds källhänvisning i boken. Anledningen att jag saknar hänvisningen till artikeln om Krumme i Äldre Svenska Frälsesläkter (ÄSF) är att den är utgiven 1989, och därmed vad jag vet är den nyaste artikelln på området, samt att den bekräftar att Anne Pedersdatter var gift med Knud Jensen Jyde och dotterdotter till Björn Nilsson (Krumme). Vidare så framgår det i artikelln att ana nummer 90 i Knud Pedersen Maaneskiolds antavla, Abjörn Jönsson Bagge, hade sin dotter Märta med en Karin Dansdotter, enligt annan artikell i samma verk dotter till en Dan Gustavsson. Om man sedan följer hänvisningarna i ÄSF så finner man i Elgenstierna, artikel om ätten Bååt, att Elin Henriksdotter Snakenborg dog 1433 och att Peter Jonsson (Bååt)gifte om sig med en Märta Jönsdotter. Elin Henriksdotter hade för övrigt tidigare varit gift med en Johan Erengislesson Gädda. Med hjälp av Elgenstierna (Den svenska introducerade adelns ättartavlor) och ÄSF kan man för övrigt finna en mängd intressanta anor till släkten Måneskjöld, men då den publicerade antavlan omfattar sex generationer så faller dessa utanför diskussionen.
 
Anders Ryberg