NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Dion Maaneskjold skrivet 2001-05-16, 00:58
Hej igen Anders Ryberg

Det er glædeligt, synes jeg, at du indrømmer at du selv "ihopfantiserade" det ene af dine kritikpunkter : "Steen Haraldsson Green", og at han netop ikke forekommer i anetavlen !

Når det er sagt, synes jeg du misforstår hele anetavle-konceptet, for det er vel meningen at du - ligesom alle andre - som kan påvise hvor der er fejl, f.eks. med en kildehenvisning til litteratur hvor der fremsættes en mere bæredygtig hypotese om den ene eller anden, skal kunne gøre rettelser ?

Således synes jeg din udmærkede rettelse af probandens (Knud Pedersen Maaneskiold) fødselsår, bør medføre at dette (1550) udelades !
Der hersker vel ikke også tvivl om at Knud døde omkring 1638 ?

Det vil derfor være fint alene at anføre hans dødsår !

Studerer du derefter Knuds konstruerede anetavle, på baggrund af den (nevøens, Peder Lauridsen Maaneskiolds anetavle) foreliggende anetavle jeg netop analyserer i min artikel, vil du bemærke flere forskelligheder, bl.a. hvad angår nogle af de ældre "Baden"-aner.

Disse forskelligheder skyldes jo netop nogle rettelser (af min artikel for de nævnte ældste "Baden"-aner) foretaget af Bent Østergaard, hvad der "i sin tur" har medført at Knuds anetavle er korrigeret i forhold til "forlægget" (anetavlen analyseret i min artikel) !

Så meget desto mere vil det da være relevant at du - ligesom Bent Østergaard gjorde det med sine rettelser - korrigerer Magda Måneskjöld hvor der er belæg for det ?

Nu er det bare sådan, at indtil et bedre belæg end Magda's mht. de ældste "Green"-aner fremkommer, er hendes teori altså den "gældende", med litteratur-henvisning.

Når du derefter kritiserer at du savner en : "mycket interessant artikell om släkten Krumme...bland källorna till antavlan", synes jeg du bør tilføje at der faktisk allerede findes hele 3 kildehenvisninger til "Krumme"-anerne, se for ane 22 : "Björn Nilsson Krumme", VGP 1971 s.130 (Nordströms artikel : "Några anteckningar om släkten Månesköld i Bohuslän"), foruden SoH 1985, nr.1, s.266 (Almquists artikel : "Problemet Nils Krumme"), og endelig en artikel i Svenskt Biografiskt Lexicon 1975-77, bd.21, s.612 ?

"Spøgen" er vel at fremkomme med "skriftsteder" for relevante rettelser, fremfor at opremse hvor mange steder der findes samstemmende oplysninger om anerne ?

Da en sådan : "mycket interessant artikell om släkten Krumme", skrevet af, som du fremfører : "seriöse historiker", sikkert er gavnlig lekture, synes jeg da det er fint du annoncerer (for) den, men forsåvidt den ikke giver anledning til rettelser i Knuds anetavle, kan jeg ikke se det relevante i at du fremhæver den i forbindelse med anetavlen.
Hvis du gerne vil annoncere for litteratur om "Krumme" eller andre, bør du vel egentlig bedst gøre det under disse slægters spalter, f.eks. her i Anbytarforum ?
(Og findes sådan en spalte ikke står det vel frit for at oprette den tænker jeg).

Tilsidst vil jeg, selvom jeg forstår du ikke vil karakterisere mig som "seriös historiker", håbe du vil have ulejlighed med at læse min artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2 (årgang 109), der - et stykke af vejen - danner udgangspunkt for konstruktionen af Knud Pedersen Maaneskiolds anetavle !

Det kunne jo være at jeg som amatør-historiker, hvad jeg synes er en fin betegnelse, med min artikel om slægten "Maaneskiold", alligevel kan medvirke til at "seriöse historiker" kan revidere og udvide opfattelsen af denne slægt, som den tidligere fremstod hos bl.a. Magda Måneskjöld og J.A. Nordström ?

Dion Maaneskjold, Danmark