NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2001-05-15, 20:23
Hej!
Oavsett att Sten Haraldsson Green inte nämns vid namn så är det fortfarande så att Laurens Green till Sundsby inte, enligt artikeln om släkten Gren i Äldre Svenska Frälsesläkter, var son till någon Laurits Stensson Green, och att han, enligt samma artikell, inte var gift med någon Birgitta Magnusdotter Gren. (Anledningen till att jag nämner Sten Haraldsson är förr att man lättare skall kunna identifiera vad det är för några personer jag skriver om. Dessutom står det ju att Laurits och Magnus Gren är syskon...) Då jag inte har sett några som helst hållbara bevis för att ett sådant släktskap skulle föreligga, medan däremot Nordströms teorier är väl underbyggda med källhänvisningar, så ser jag ingen anledning att överhuvud taget ha med Magda Måneskjölds id?er om släkten Greens härkomst i antavlan. Jag har även varit i kontakt med Dennis Karlsson om detta, men tyckte att det kunde vara intressant att få höra andras åsikter på området. För övrigt rekomenderar jag rent allmänt läsning av Äldre Svenska Frälsesläkter, den är skriven av seriösa historiker och innehåller bland annat en mycket intressant artikell om släkten Krumme, som jag saknar bland källorna till antavlan, likaså de anor som tillkommer om man studerar den.
 
Anders Ryberg