NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Dion Maaneskjold skrivet 2001-05-15, 02:32
Hej Anders Ryberg

Siden du nu igen beskæftiger dig med "den på Tjörns Släktforskares hemsida publicerade antavlan för släkten Måneskjöld", hvormed jeg antager du henviser til : "Knud Pedersen Maaneskiolds Antavla" ?, synes jeg det hører med at nævne at det er en konstrueret anetavle !!!

Selvom den, for en stor del, er baseret på en fysisk foreliggende anetavle, nemlig for Knud Pedersen Maaneskiolds nevø : "Peder Lauridsen Maaneskiold anetavle", du vil bemærke analyseres i min artikel (med den titel), er den netop ikke identisk med nevøens.

Hvad der således "faldt udenfor" min artikels analyse af nevøens anetavle, f.eks. hvad angår : "den förste Laurits (Green) till Sundsby är son till en Laurits Steenson Green", medtages med forbehold i Knuds konstruerede anetavle.

Det er imidlertid helt usandt, når du påstår : "att den innehåller den helt felaktiga... och sonson till en Sten Haraldsson Green", idet denne person (Sten) så ville have haft anenummer 96, et anenummer som altså står tomt !
Samme : "Sten Haraldsson Green" optræder heller ikke i Hans Larssons skematiske opstilling, så jeg ved ærlig talt ikke hvorfor du skriver at anetavlen : "innehåller" ham ?

Anenummer 48, Laurens Steenson Green, nævnes ligesom sønnen anenummer 24, Laurids Laurensson Gren, under hvem (sidstnævnte) der også henvises til Magda Måneskjölds "Våra Vikingaförfäder" s.170.
Desuden anfører Dennis Karlsson i sin anmærkning under ane 24 at : "Nordström har i en artikel i Vikarvets årsbok nr.32 1982-1983 s.26...en annan teori om släkten Greens historia" !

Mens jeg i forbindelse med dine udmærkede teorier omkring Knud Pedersen Maaneskiolds fødselsår, der var relateret til hans anetavle, og moderens ? Bodil Greens fødselsår, der var relateret til Knuds stamtavle ("Måneskiöld"), nok synes din "indfaldsvinkel" var OK, er det ikke tilfældet hér.

Det er jo klart at Knuds konstruerede anetavle, som sådan, netop bør give anledning til rettelser hvor det er påkrævet, hvad der også kan ordnes ved henvendelse til Dennis Karlsson, og ligeså med hensyn til (samme) Knuds stamtavle tænker jeg, men det er da ikke rimeligt at påstå at noget er anført hvor det ikke er tilfældet ?

Jeg synes du derfor skal henvende dig til Dennis Karlsson fra foreningen Tjörns Släktforskare, hvor du jo også er medlem, og fremlægge Kaj Janzons forskning hvor den kan give anledning til rettelser i anetavlen ?

Forinden kunne det måske være instruktivt at læse mine indlæg i Anbytarforum under "Måneschiöldska släkten på Tjörn" fra 8.juli 2000 kl.00.44, der oprindeligt var udgangspunktet for Knud Pedersen Maaneskiolds konstruerede anetavle, men især mit indlæg i samme spalte fra 9.juli 2000 kl.04.53 hvor jeg netop kommer ind på med hvilke forbehold den konstruerede anetavle bør læses !

Men, Knud Pedersen Maaneskiolds konstruerede anetavle er jo netop "en skitse", og bør som sådan fortløbende revideres hvor det er påkrævet, så alle er velkomne med "belæg" til rettelser tænker jeg.

Dion Maaneskjold, Danmark