NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Per Reidar Christiansen skrivet 2001-05-14, 15:11
Til glede for alle som ønsker å gjøre en forskningsinnsats på Måneskjoldenes eldre historie bringer jeg en avskrift av et referat jeg fant i NRA (Norges Riksarkiv), Danske kanselli, Norske innlegg og henlagte saker før 1660. Jeg har ikke lykkes å finne originalen i NRA, og tror derfor at denne ennå er å finne i DRA (Danmarks Riksarkiv). Arkivreferansen var den gang Danske kanselli, skap 9, 60 nr. 84. Brevet er datert 28. mai 1582, og er referert som følger:

"Kopi af Tilbud fra Peder Knudsen i Olsnæs til hans Svoger Niels Andersen i Mølnebo ang. Skifte med Søsteren Elsebet, Niels Andersens Hustru, dat. 1582 26. Maj, med Paategning at være læst for Vedkommende af Niels Jensen, Provst i Baahus Len, og Rasmus Brynjulfsen i Aasby 1582, 28. Maj."

Dersom originalen finnes og det viser seg at referatet er riktig, skulle Elsebet etter alt å dømme være datter av Knud Jensen Jyde (med mindre hun ikke var Peders halvsøster på morsiden). Muligens vil også originalen vise klarere hvor Niels Andersen bodde og hvilken slekt han tilhørte (f.eks hvis seglet er bevart). Det er greit for meg at denne opplysningen brukes dersom noen vil skrive en mer utfyllende artikkel om Måneskjoldenes eldste ledd med oversikt over alle Peder Knudsens søsken og deres karriere og barn. Husk bare å oppgi meg som referanse for kjennskapet til kilden! Dersom dette etter hvert blir til en artikkel om slekten, vil jeg gjerne høre fra forfatteren.

mvh
Per Reidar Christiansen
Hallagerbakken 68 G
1256 Oslo
Norge