NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Per Reidar Christiansen skrivet 2001-05-14, 08:29
Hei, jeg har vært på ferie og ikke hatt mulighet til å besvare noen av innleggene den siste måneden. Jeg vil gjerne få kommentere enkelte innlegg, og begynner med Dion Maaneskjolds innlegg datert 17. april kl 0401: Han skriver da i en kommentar til Cary Gustafsson blant annet at J.A. Nordström i 1971 forkastet sin tidligere hypotese om at Jens Henriksson i Fyllinge kunne være far til Knut Jensson [Måneskjold-våpen]. Grunnen til at Nordström gjorde dette, var de åpenbart kronologiske problemene ved at en mann (Jens Henriksson) nevnt 1413, 1430 og 1452 kunne være far til en mann (Knut Jensson Jyde) nevnt 1534-1564. Kronologien viser likeså at den Jon Henriksson Gary Gustafsson fant nevnt i 1492, ikke kan være identisk med Jens Henriksson, n. 1413-1452. Derimot er det ingenting i veien kronologisk for at Jon Henriksson kan være en farbror til Knut Jensson Jyde. Dersom det rette navnet er Jens, kan han selvsagt også være far.

I spørsmålet om Boel Pedersdatter Maaneskiolds mødrene slekts identitet (Brun til Kongstedlund eller Brun i Skåne) spør Dion Maaneskjold om han skal tro på våpenavtegningen på fattigstokken (jf. Tor Flensmarks artikkel) eller Danmarks Adels Aarbog (DAA). Når det gjelder DAA, vil jeg si følgende: Tro ikke på hva DAA skriver om slekter før år 1600 før du har sjekket primærkildene og skaffet bevis for at bokens opplysninger er riktige. DAA er full av feil, særlig når det gjelder norske adelsslekter. Derfor kan verket i denne sammenhengen (Maaneskiold/Brun) bare brukes som sekundærkilde. Og når det gjelder hva årboken skrev om Brun-slektene i 1889, så tok man vel ikke akkurat kildekritikken så alvorlig den gang. Man godtok gladelig opplysningene man fant i gamle og upålitelige ane- og våpentavler.

mvh
Per Reidar Christiansen, Oslo