NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Dion Maaneskjold skrivet 2001-05-11, 03:25
Hej Anders Ryberg

Du rejser en meget interessant diskussion med Knud Pedersen Maaneskiolds fødselsår, jeg ikke har været opmærksom på før !

Jeg vil dog ikke helt "løbe fra" hans anetavle, hvor det, som du rigtigt bemærker, imidlertid anføres at han skulle have været født 1550, men kun "tilføje" at dette årstal har jeg, (desværre) kritikløst, overført fra Dennis Karlssons opstilling af Knud Pedersens stamtavle, så det må nok i stedet være ham (Dennis), som besvarer spørgsmålet om Knuds fødselsår ?

Det er jo også Knuds anetavle jeg beskæftiger mig med, så jeg var kun opmærksom på hans forslægt - beklager !

Jeg synes dog alligevel nok jeg vil tilbyde en slags forklaring på hvorledes årstallet 1550 kan være fremkommet !

I Nordströms 1.artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1919 : "Några anteckningar om släkten Maaneskiold i Bohuslän" s.180, anføres Knud Pedersen Maaneskiold øverst, hvad der indikerer at han skulle have været forældrenes første barn, mens noget fødselsår for ham ikke forekommer !
(Man kan måske også ræsonnere at da Knud arvede Olsnäs, har dette muligvis ledt Nordström - og dermed Dennis Karlsson ? - til at konkludere at Knud så måtte være den "ældste søn").

I Carl A. Tiselius' : "Bohusläns gamla adliga gods och sätesgårdar", Göteborg 1925, anføres under "Olsnäs och Åkervik", på s.9, at Knud var søn af faderens første ægteskab, og på s.6, fra Oslos biskop Jens Nielssöns "Visitatsbøger og Reiseoptegnelser 1574-1597", skriver biskoppen under et besøg på Olsnäs i 1597 at det er Knud Pedersøn som skal have/(arve ?) Olsnäs !

Det er muligt, at Nordströms artikel fra 1919 har givet anledning til opfattelsen af at Knud Pedersen må have "tilhørt" faderens 1.gifte, som det anføres i Carl A. Tiselius' bog i 1925 ?

Ikke desto mindre, anføres Knud Pedersen Maaneskiold, som faderens 4.barn (s.302) i Danmarks Adels Aarbogs (1903) stamtavle for slægten.
I årbogens stamtavle s.300 anføres (Peder Knudsens, sønnen) Oluf Pedersen som 1.barn, Laurids Pedersen som 2.barn, Isak Pedersen som 3.barn, og altså - på "fjerdepladsen" - Knud Pedersen !

I artiklen om lensherren "Oluff Pederssøn Maaneskjold", i Norsk Biografisk Leksikon, Bind 11, Oslo 1952, anføres s.10 at Oluff skulle være født ca.1570 !
At han istedet var den ældste søn, "stemmer" også godt med hans position/job som lensherre synes jeg.
Så jeg må nok give dig ret med hensyn til at Knud Pedersen næppe har været født "1550", men du må hellere diskutere dette med Dennis Karlsson, da det jo kan tænkes at Dennis har et eller andet "belæg" for sin anførsel af dette fødselsår ?

Med hensyn til din anden anførsel, vedrørende Bodil Greens fødselsår som 1530, må du - igen - rette henvendelse til Dennis Karlsson, og denne gang alene under henvisning til hans (stamtavle for Knud Pedersen) : "Måneskiöld", jeg ikke kan "tage" nogen del af æren for !

Dette (Bodil Greens) fødselsår : "1530", optræder nemlig kun i Dennis' : "Måneskiöld" (stamtavle), men slet ikke i "min" (anetavle) : "Knud Pedersen Maaneskiolds antavla", der jo er baseret på min artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1989:2, hvor det da (også) kun anføres at hun (Bodil Green) var død 1594 ?

Imidlertid ses oplysningen om moderens (Bente Andersdatter Baden) 1.gifte : "Peder Brahe d.1543", i min artikel s.129, under henvisning til Danmarks Adels Aarbog, og derfor også i (min) anetavle(n) !

Men - dine udredninger vedrørende Bodil Greens og (hendes ?) søn(nen) Knud Pedersens "fødselsår" som : "1530" henholdsvis : "1550", må du altså tale med Dennis Karlsson om.

Jeg kan nok ikke hjælpe dig bedre.

Dion Maaneskjold, Danmark