NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Dion Maaneskjold skrivet 2001-04-25, 15:25
Hej Cary

Jeg vender nu tilbage til dit indlæg af 17.april og mit af 18.april, der med udgangspunkt i Nordströms artikel fra Personalhistorisk Tidsskrift 1919 s.177 angående problemstillingen : "Jesse Hinriksson (1413), en gård i Fyllinge" - "Jens Henriksson (1430) og (1452), Fyllinge som säterigård", gav anledning til diskussionen vedrørende Jesse/Jens Hinrikssons/Henrikssons identitet med Jens Henriksen (Maaneskiold).

Vi har diskuteret hvorvidt "Fyllinge-slægten", altså de personer : (Jon Nielsen Svenske (1523), Niels Jonsen (1557)) der da beboede Fyllinge, kunne være identisk med "Maaneskiold".

Jeg mener stadigvæk at "Fyllinge-slægten" fra 1523/1557 er identisk med "Svenske I" - som da også fører et våben : "En nøgen arm som holder en pil. På hjelmen samme figur", der er forskelligt fra "Maaneskiold" !

I sin artikel fra Västsvensk Genealogi och Personhistoria 1971, s.129 relaterer Nordström så "Fyllinge-slægten" til Peder Knudsen Maaneskiolds mødrene slægt, som jeg har påvist Peder Knudsens mor Anne "Romel" ikke "Haar", nedstammer fra "Nils Krumme II", altså nu "Krumme" istedet for "Svenske I" !

Du henviser så til bind 1, s.110 af J. Raneke : "Svenska Medeltidsvapen I-III, Lund 1982-85", hvor rigtigt gengives et våben for en "(b) Jon Henriksen k.1492", der viser en sparre over en måne, hvor Raneke tilføjer : "Några tinkturer är ej kända ej heller någon hjälmprydnad for (b)".

"Krumme"-våbenet mener jeg, med henvisning til bla. en artikel af Raneke i "Heraldisk Tidsskrift bd.7, nr.64, oktober 1991, s.190-197" : "Linbråka-nosklämma-gäddkäft", heller ikke det kan være, da dette henregnes i den sidstnævnte kategori ("gäddkäft").

Så vi står tilbage med lidt af et mysterium, for Raneke anfører i Svenska Medeltidsvapen I s.110 under "Gods" at "(b) Jon Henriksen k.1492" ejede gods i "Tönnersjö hd.", hvad der jo stemmer med Fyllinge ?

Men - nu henregnes "(b) Jon Henriksen k.1492" pludselig til slægten : "Hake", og det våben som Jon Henriksen fører adskiller sig fra denne slægts våben, der ellers bare er en sparre (uden måne) !

I Sven Tito Achens "Danske adelsvåbener, en heraldisk nøgle, København 1973", omtales på s.469 under "Hake" : "En sparre. På hjelmen syv faner. Farver ukendt. Karl og Magnus Hake i Halland 1434; afkom ukendt. NDA side 111", og altså en henvisning til Thisets Nyt Dansk Adelslexikon (1904) s.111, og hermed "Hake"-våbenet uden månen.

Meget interessant synes jeg, men det kaster desværre ikke lys over "mysteriet", og jeg har svært ved at forestille mig at det "Maaneskiold"ske våben = en variation af det "Hake"ske våben ???

Dion Maaneskjold, Danmark