NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2009
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-12-18, 13:25
Visst, bland böckerna för de icke-territoriell församlingarna, dvs t ex millitära fs såsom Göta Livgardet, Svea Artilleriregemente osv.  
 
MEN, som jag ser det nu är det av vikt att verkligen faställa vilka Maria Christina Marqvards föräldrar var för nu börjar det bli rörigt kan jag berätta. Chris skriver att hon mycket riktigt fann hennes födsel i Jakobs fs den 24/12 1788 som dotter till Fänriken Frans Gustaf Marqvardt och Helena Granqvist.  
 
Jag fann ju dock (enligt registret till Stockholms mantalslängder) en Maria C Marqvard i Adolf Fredriks fs år 1810. Hon finns i samma hushåll som en Enka Hedvig J Marqvard. Är hon identifierad sen tidigare? Kanske är hon den Maria Christ Markwardt, född 14 april 1777 som Mats A skriver om i ett tidigare inlägg.
 
Så då suckar man lätt när man i registret till Jakob och Johannes vigselbok finner detta: (Är hustrun Hedvig Johanna Nitorell densamma som enkan Hedvig J. Marqvardt? *suck*  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/249054.jpg)
 
Betyder detta att det fanns en Frans Gustaf von Marqvardt, gift med Hedvig Johanna Nitorell år 1771 vilka får en dotter Maria Christina M år 1777 (se ovan)  
 
PLUS
 
En Fänrik/Löjtnant Frans Gustaf Marqvardt som gifter sig med en Helena Granqvist och får dottern Maria Christina M år 1788?