NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2009
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2009-12-11, 00:59
På Allmänna BB föddes den 19 januari 1822 ett flickebarn vars anonyma moder var ogift, 33 år gammal och andra gången födande. Barnet döptes den 21 januari på barnbördshuset och kallades Johanna Charlotta.  
Allmänna BB:s förlossningsjournaler, nr 29 år 1822, Gid:2703.28.95600
 
Jag kan givetvis ha missat något, men detta är den enda oä Charlotta eller Johanna Charlotta född den 19 januari 1822 som jag funnit i min genomgång av Stockholms församlingars födelse-/dopböcker. Har således utgått från barnhusrullans uppgift om födelsedatum, men den kan ju vara fel. Här finns alltså gott om osäkerhetsfaktorer.  
 
Maria Charlotta Marqvard f. 1804 framstår - trots sin ungdom - för mig fortfarande och ändå som en tänkbar moder. Hon kan mycket väl ha varit ogift (och anonym) mor och tvingats skaffa sig laga försvar som piga, för att sedan - inför giftermålet med kronolänsmannen - av prästen noteras som både äreboren och jungfru. Omdömena om kontrahenterna i lysnings- och vigselböcker hade mindre sällan med de faktiska omständigheterna att göra - de speglar däremot vad som ansågs lämpligt att anteckna med hänsyn till samhällsklass och ekonomisk ställning. I Stockholm var prästerna för övrigt redan i början av 1800-talet alldeles för få för att känna ens bråkdelen av sina församlingsbor.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2009-12-11 01:54)