NULL Skriv ut sidan - Lilliesparre (af Fylleskog)

Anbytarforum

Titel: Lilliesparre (af Fylleskog)
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-04, 09:02
Hej och tack Olle:
 
Ja det ser ju ut som om både ätten Liljensparre (1896) och de bägge ätterna Lilliesparre (redan på 1600-talet)är utdöda. Men det var en användbar lista, stort tack för den. Alltså den person som jag söker och som skulle vara gift med en von Holstein här i Danmark tillhör inte min egen släkt. Hon skulle vara en mormor (och han morfar) till en gammal vän till mig som jag mist kontakten med. Jag kan ha missuppfattat namnet, det kan vara någon annan ätt med namn som börjar med detta Liljen-, eller Lillie-. eftersom jag på den tiden inte intresserade mig djupare för släkt och släkter, så tänkte jag bara att damen har samma efternamn som polismästaren i Stockholm på 1790-talet åtminstonne om man får tro Carl Jonas Love Almqvist som benämner honom så i Drottningens Juvelsmycke (en av mina favorit romaunter...smiley!)  
Skämt åsido, jag skulle gärna återknyta kontakten med denne gamle danske vän som jag lärde känna i Stockholm. Hans mormors släkt lär ha haft en herrgård med stuteri i Uppland men det säger väl inte någon något. Tack i alla fall Olle!