NULL Skriv ut sidan - Leijonsköld

Anbytarforum

Titel: Leijonsköld
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2004-06-10, 18:21
Hej Johan!
Här kommer några rader från en som också söker efter data om släkten Leijonsköld. Släkten dog (till namnet) ut 1833 resp 1845 då Mårten Gabriel Leijonsköld resp hans syster Johanna Lovisa avled. De bebodde och ägde det gamla säteriet Ingelsby i Kyrkefalla socken (Skarab). Min farfars mor föddes på Ingelsby 1853; hennes far, Janne Andersson (1809-1894) var i många år inspektor och arrendator på Ingelsby. I mitt föräldrahem finns en än idag matsalsskåpet från Ingelsby och en syssling till pappa har i sin ägo en vacker sekretär och stolar som en gång stått i gamle barons kammare på Ingelsby. Min far har också löjtnanten Mårten Wilhelm Leijonskölds kommenderkäpp mm. Det vi fortfarande har är delar av det arv som Janne Andersson fick när det gamla Ingelsby-hemmet splittrades 1856. På Nordiska Museet finns en del äldre gårdshandlingar från Ingelsby. Dessa papper donerades till museet redan för cirka hundra år sedan. I det gamla huset på Ingelsby fanns ännu för femtio år sedan mycket gammalt kvar - men allt förstördes när huset brann ner till grunden 1962. Jag har svaga minnen av interiören i det gamla huset, minns blodfläckarna i trappan...
Mvh
Urban Bäckström