NULL Skriv ut sidan - Leijonram

Anbytarforum

Titel: Leijonram
Skrivet av: Carina Darforth skrivet 2003-07-29, 13:16
Hej Sari, Matilda och ni andra.
 
Jag har precis fått en handskriven antavla sänd till mej från USA. Släkt till personen i fråga har fått denna från Sverige under 1950-talet och har nu bett mej översätta den svenska texten till engelska. Där står:
 
1. Tord Leijonram som godsägare.
2. hans son Jonas Leijonram som överste löjtnant (med en bror som biskop i Gbrg)
3. sedan står Botila Leijonram, som jag har tolkat som dotter till Jonas men som ni påstår skulle vara syster till honom istället. Det kan nog stämma ju mer jag tittar på det märkliga papper jag har framför mig. Hon gifte sig med Israel Cornelius som var pastor i Karlstad. Sedan kommer punkt nummer
4. Här står nu Johan Cornelius, kyrkoherde i Alva, Gotlands län.
5. Israel Cornelius, kyrkoherde i Vamlingbo, Gotland.
6. Olof Cornelius, kyrkoherde i Klinte, Gotland.
7. och Anna Cornelius, gift med Kviberg, kyrkoherde i Klinte, Gotland.
 
Jag tolkar detta som att Botila och Israel fick dessa 4 barn: Johan, Israel, Olof och Anna. Kan denna tolkning kan vara riktig? Har du någon information som kan hjälpa mej. Kanske ytterligare något som är värt att veta? Det är av största vikt för mig om jag ska kunna slutföra tolkningen av detta märkliga papper som jag måste tolka rätt.
 
Jag sökte även på Leijonram på Internet och fann en Personakt för Carin Leijonram (barnbarn till Tord) skriven av en Bo Östman. Där finns inte heller Botila med. Men om någon är intresserad så fanns det där en Vendela Leijonram (även hon barnbarn till Tord). Hon gifte sig med Rutencrantz som har anor till Sveriges kungahus, ända ner till Eric den halte och lytte och en hel del annat adligt folk i Europa.  
 
Tack på förhand.