NULL Skriv ut sidan - Karlström

Anbytarforum

Titel: Karlström
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2003-11-11, 20:03
Hej! Upprepar först den väsentligaste informationen, ifall den gömdes i mina två föregående inlägg;
 
Jag har två systrar Catharina och Kerstin som ska vara födda i Karlstad. Om det är lands- eller stadsförsamlingen vet jag inte, men eftersom den ena har påträffats med namnet Karlström och brukspatronen Johan Karlströms stammade från borgaren Börje i Karlstad, antar jag att det ska vara staden Karlstad och inte socknen. Båda har påträffats i samtida källor med patronymikonet Olofsdotter.  
 
Fråga 1: John Winblad von Walter nämner en Olof Jonsson (Karlström) som anges i Svenska Adelns Ättartavlor ifrån år 1857. Vem var Olof, när levde han och bodde han i Karlstad? Kan han vara eller är han rent av fastställd som far till Catharina och Kerstin?  
 
Fråga 2: I Karlstad ska det idag finnas det en samling handlingar som rör släkten Karlström, antingen på Värmlandsarkiv eller på Karlstads Stads- och länsbibliotek. Finns det någon som kan kolla efter en Olof där?  
 
Jag är beredd att inom rimliga gränser betala för besväret eller efter överenskommelse i gengäld forska åt vederbörande. Jag har tillgång till Genlines databas med skannade kyrkböcker i flera månader framöver! Jag har även Kopparbergs (Dalarna) läns mantalslängder inom räckhåll, liksom en hel del av samma läns domböcker för tiden ca 1543-1830, dock främst Västerdalarna och Västerbergslagen. Men för tiden ca 1543-ca 1620/30 med en del stora luckor har vi i princip nästan hela Dalarna i en gemensam dombok.  
 
mvh Björn S.