NULL Skriv ut sidan - Karlström

Anbytarforum

Titel: Karlström
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2003-05-20, 19:10
Hej! Jag skriver här en ganska lång utläggning efter min bestämda princip att det är bättre att skriva lite för mycket i ett inlägg än för litet!  
 
Anledningen till att jag frågar är att jag inte på den närmaste tiden kan ta mig till närmaste större bibliotek och samtidigt alltså på  trängtar efter svar på frågor. Jag har redan nyttjat Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL), som har givit mycket men inte det sökta svaret. Jag har också letat mig igenom Anbytarforum efter en Olof Karlström utan att finna en sådan.  
 
Olof Carlström/Karlström i 1600-talets Värmland vill jag väldigt gärna få reda på mer om. Genom Catharina Olufsdotter Carlström:s gifte 1688 med en korpral Petter Joensson Hasselrot (senare löjtnant), vars barn kom att bli bönder i Dalby, Värmland har jag denna anknytning till Carlström. Namnet återfinns just i Ekshärads vigselbok (E:1). Paret står mellan ett par som vigdes den 8 juli 1688 och ett par som vigdes den 21 september 1688. Tyvärr står inte ens ett dito utan där datumen står är det tomt. De är allså vigda år 1688 och tidigast 8 juli och senast den 20 september. Hennes bostadsort anges till Önna medan makens bostad inte anges. Önna är identiskt med Öna eller Ön i Ekshärad som vid denna tid var indelat som kaptensboställe för Älvdals kompani. Att hon var en Olofsdotter framkommer bl.a. i att barnens moster Kerstin Olsdotter finns med i en av Dalby sockens äldsta husförhörslängder. När Kerstin dör, anges att hon var född i Karlstad.  
 
Något mer om Karlströms i Norra Råda och Ekshärad (stavat med C) har jag skrivit på Ekshärad, Värmland här på Rötter den 28 april eller 28 mars och dessförinnan också inlägg på Dalbysidan. För Dalby socken, Värmland, sök på Hasselrot/ Hasselroth så finnner ni lite information om Katarinas syster Kerstin. En hel rad människor med namnet Carlström finns i Ekshärads födelseböcker. Jag upprepar här inte den informationen utan hänvisar till Introducerad adel: Örnström.  
 
Hemmanet i Dalby, där Hasselrot kom att rota sig som jordbrukare och vara Lieutnant för Allmogen hette Hjällstad. Hasselrot var anförare för en särskild frikår som åtminstone delvis bestod av bönder från Dalby och denna var fristående från det vanliga indelningsverket. Rätta mig om jag har fel!
 
Jag har bl.a. kunnat konstatera att det finns ett stort antal ättlingar efter detta par i Nordvärmland med omnejd och att släktnamnet redan med barnen föll bort. Det framgår bl.a. av inlägg på Dalbysidan. (De Hasselrotar som under 1800-talet förekommer i Södra Finnskoga, härstammar från en annan gren av släkten Hasselrot.)
 
Till skillnad från de två andra är Olof märkligt anonym i den värmländska brukshistorien.  
 
Jag måste krångla till det här och säga att Petter Jonsson Hasselrot var en son till häradssrkivaren på Dal, Torsten Jonsson Hasselrot på Backen i Skållerud i Dalsland vars far Jon också var en betydande man. Jonsson Hasselrot är enligt min uppfattning ett tvåledat släktnamn. För männen finns ett antal sådana här undantag, ett annat är Erik Eriksson Flor?n i Ekshärad som kallas så i Ekshärads kyrkböcker trots att han far hette Per Eriksson, vilket Nyeds kyrkböcker vittnar om. Men så var han också sonson till prästen Ericus Torstanus Florenius från Blomskog. (Det var kanske så att säga finare att heta Eriksson efter farfadern än Persson efter fadern som inte var präst?) För kvinnor finns inte detta bruk representerat. Jag hävdar detta efter mina och andras erfarenheter av 1600-talets källmaterial. Namnet Olof kvarstår därför för mig som förstahandsval beträffande faderns namn.  
 
mvh Björn