NULL Skriv ut sidan - Horn af Kanckas

Anbytarforum

Titel: Horn af Kanckas
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-10-22, 23:38
När jag började skriva dagens inlägg hade jag faktiskt glömt,  att jag skrivit ovanstående inlägg angående problem med kronologi / filiation kopplade till släkten Horn af Kanckas.
 
Den dagsaktuella frågan handlar också om ett uppenbart filiationsproblem. Som jag uppfattar det, så är den rådande 'sanningen' den, att Krister Klasson Horns farmors mor var Kristina Jönsdotter (Garp).
 
I EÄ finner man att Krister Klasson var son till Klas Henriksson, son av Henrik Olofsson och Cecilia Klasdotter, dotter till Klas Lydikasson Diekn och Kristina Jönsdotter [EÄ III:670]. I ÄSF finner man att denna Kristina tillhörde släkten Garp, och var dotter till Jöns Andersson Garp [ÄSF I:2,s.127]
 
Vad gäller Krister Karlsson så omnämns i EÄ endast att han gifte sig med Ingeborg Siggesdotter omkring 1518. Vad som inte var känt i EÄ - och inte heller i supplementet - var att Henrik Klasson den 2/6 1507 sökte dispens för att gifta sig med Birgitta Klasdotter (Harviala) i sitt första gifte [Auct. Papae, n 394].
 
Motivet för dispensansökan var att de var släkt i 4:e led, såväl avseende 'consanguinity' som 'affinity'. Problemet är att enligt den rådande uppfattningen, så var de blodsfränder redan i 3:e led, efter Klas Lydikasson Diekn och  Kristina Jönsdotter (Garp), ett faktum man inte torde ha missat vid ansökan.
 
Den svaga länken i filiationskedjan - Klas Lydikasson till Krister Klasson - är kopplingen mellan Klas Lydekasson och Henrik Olofsson (Horn af Kanckas). I ÄSF finner man följande: ”En dotter, ej namngiven i samtida källor... Var gift med Henrik Olofsson (Horn af Kanckas). som kallas måg (min kursivering) av Klas Djäkn.  Detta har tolkats som svärson, men torde i det här fallet röra sig om att Henrik Olofsson var gift med en dotterdotter till Klas Lydekasson. Kronologin för detta är fullt möjlig, och resultatet blir blodsband i 4:e led.  
 
Under första halvan av 1400-talet torde begreppet måg omfatta alla ingifta manliga släktingar.