NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16
Skrivet av: Kent Karlsson skrivet 2004-02-24, 19:44
Här fortsätter diskusionen om Ingiel Arnesdotter barn Helge Assmundsson i Gesäter
Det finns funderingar över vad du iaktagigt om denne Rasmus Jacobssons syster  
Men jag redogör här nedan  alla uppgifter jag har betr. denna familj och då kan man dra slutsatsen att mina uppgifter stämmer (tror jag.)
Arnesdotter, Ingegerd (Ingiel). Född i Böle, Rölanda (P). Levde i Gesäters by. Död 1714 i Gesäter  
Hennes fader:
 ANDERSSON, ARNE. Född omkr 1610 i Rölanda (P). Bonde och nämndeman. Levde 1653 i Böle, Rölanda(P). Levde med hustru mellan 1669 och 1772 i Böle, Rölanda.  
Ur V.H.D:1653 Arne Andersson i Böle Rölanda, sal. Torsten Andersson i Kårböle och Anders Andersson i Katebol, Norge, (i Sanne s:n) bröder, tvista om Böle, som de och deras samsyskon ärvt. Arne äger största delen och får lösa ut de andra.  
1657:N-man Arne Andersson i Böle har 3 bröder och 2 systrar, som äro med honom delägare i Böle, och ville lösa ut dem.  
Han hade genom sin hustru blivit ägare av hemanet Dalen.  
Genom köp och tillsammans med hustruns arv blev han ägare 1672 till 3/16 mtl i Högen med del i Ödegårdar.  
Död 1679 i Böle, Rölanda (P). Arvdelningen efter Arne som är daterad 16 sept år 1679 lyder: Anders Arnesson 1/4 i Roth och 1/4 i Böle, och dess svåger Erland skall ge Anders 2 rdr. Tron Arnesson ½ i Böle och ge 10 rdr till sina 2 systrar Karin och Börta i Tveten Anders Eriksson i Dalen och Olof Larsson ibid för sina hustrur Helga och Märta Arnesdöttrar får hela Dalen, Jacob Olofsson i Tveten och Olof Olofsson ibid för sina hustrur Karin och Börta Arnesdöttrar 2/3 i Tveten och 10 rdr Anders Arnesson och Assmund Stensson i Roth. Asmund Stensson i Gesäter får för sin hustru Ingiel Arnesdotter 1/4 i Roth, Erland Tronsson i Högen för sin hustru Anna Arnesdotter 1/54 i Högen. V:17/IX:9.  
Gift med :
Stensson, Asmund. Född  1635. Levde som förmögen storbonde i Gesäters by, Gesäter. Död 1714 i Gesäter, Gesäter (P).  
Barn   Asmundsson, Sten. Född i Gesäters by, Gesäter (P). Levde omn 1727 i Rot, Rölanda. Död trol i Rot, Rölanda (P). Gift  
 Asmundsson, Arne. Född i Gesäters by, Gesäter (P). Död 1747-09-06 i Töftedal (P). Gift med Hansdotter, Marta. Född i Ö Kålsäter, Töftedal (P). Död 1747 i Töftedal (P).  
 Asmundsdotter, Sigrid. Född 1661 i Gesäters by, Gesäter (P). Död 1731 i Töftesäter, Töftedal (P). Gift 1:o med Månsson, Amund. Född 1661 i ?Töftedal(P). Levde i Töftesäter, Töftedal. Död 1708 i ?Töftesäter, Töftedal(P). Gift 2:o omkring 1710 med Bryngelsson, Sven. Född omkring 1670 i Ävnebyn Ödskölt (P). Levde i ?Gesäter. Död 1740-11-.. i Bön, Töftedal (P).  
 Asmundsson, Anders. Född i Gesäters by, Gesäter (P). Levde 1714-05-04 i Fjälla, Gesäter. Död i ?Fjälla, Gesäter (P). Gift 1713-03-19 i ?Gesäter med Olofsdotter, Malin. Född i ?V Fjälla, Gesäter (P). Domboken: Extrating 7 maj 1712 Änkan Gunilla Andersdotter gav tillkänna, att hennes man, soldaten Jon Rasmusson för Eklanda, natten till annandag Påsk plötsligt dött i Olof Hanssons stuga i V. Fjälla Gesäter, sedan kvinnfolket Malin Olofsdotter ibid slagit honom i huvudet med ett björketräd. Hon var dotter till Olof H. Den dödes systrar pigorna Karin o Gunilla Rasmusdöttrar och en dragon Anders Dahlgren var närvarande. Karin var yngre systern. Deras fader var gamle n-man Rasmus Jacobsson i Fjälla. Den dödes moder h. Börta olofsdotter. Malin olofsdotter har avvikit. Vittnen ang dråpet på Jon Rasmusson; Måns Olofsson i Skrockan, Jöns Persson i Furbed, Amund Gudmunsson i Eklanda. Malin återkommen. Hon dödsdömdes  
 Asmundsson, Helge. Född i Gesäters by, Gesäter (P). Klockare. Död trol i Gesäters by, Gesäter (P). Gift 1714-10-06 i ?Gesäter med Persdotter, Helga. Född i Liden, Lerdal (P).  
 Asmundsdotter, Marta. Född i Gesäters by, Gesäter (P). Levde i Töftedals stom. Ett barnlöst äktenskap. Död före 1712 i Stommen Töftedal (P). Gift 1709-10-05 i Gesäter med Kristoffersson, Olof. Född trol. 1680 i Töftedals stom, Töftedal (P). Död av ålderdomsbräcklighet 1768-12-21 i Lundby, Töftedal (P).  
om du Bengt eller någon annan har synpunkter så är det tacksamma för mig
sedan varför eller kommer din släkt in här ?
intressant att veta för min Arne Anderssons forskning
Tack