NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-16
Skrivet av: Carolina Hofgren skrivet 2003-03-21, 09:25
Hejsan alla ni som forskar på Schagerholm!
 
Jag har ju under flera års tid försökt ta reda på vad som hände med min farmors farmor Ella Märta Bernice Schagerholm. Jag lyckades spåra henne till Göteborg och att hon därifrån tog en båt till USA. Sen vart det stopp. Igår fick jag dock efter en tid hem kopior på två bouppteckningar. Närmare bestämt hennes föräldrars. Modern Maria Kajsa dog 1933 och bland de uppräknade barnen finns min anmoder med, som gift hustru och moder i Spånga, Lerbo sn. Min farmor fick en smärre chock eftersom hon alltid fått höra att hennes riktiga farmor dog i spanska sjukan. Nu levde hon 1933. Men 1943, då bouppteckninigen efter hennes far, folksskoleläraren Johan August Schagerholm upprättades, står hon som avliden, men då uppräknas 4 barn. Min farmor har således 1 farbror och 4 fastrar och säkert en hel drös med kusiner. Tyvärr visste ju aldrig hennes pappa Nils om att han hade syskon. Han blev bortadopterad i späd ålder. Nu gäller det bara att få fram Märtas (hennes tilltalsnamn) bouppteckning för att spåra vad som hände med barnen.  
 
En annan sak värd att nämna är att Märtas 4 bröder alla utvandrade till USA och i bouppteckningarna står deras adresser. Så ett tips för alla USA-forskare är att kolla bouppteckningar.
 
Trevlig helg allihop!
Carolina