NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2010
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2006-11-16, 00:51
Alla Hamilton-intresserade!
 
Carl-Fredrik, liknande tankegångar har jag också varit inne på. Innan jag fick vetskap om Sofus Winthers uppgifter så har jag lurat på om namnet Carlsson kunde vara en dimridå, och om möjligen greve Axel Hamilton (1755-1817), född på Barsebäck, sedan boende på Kronovall (Fågeltofta) och Huseby (Skatelöv) kunde misstänkas... Skälet är att namnet Axel dyker upp på två söner till Ola Carlssons son Carl. Denne Carl borde alltså vara namngiven efter sin farfar, men om det inte gick kanske kan ville kompensera det med att ge sin son det namn han själv borde ha fått! Att spekulera är fritt!  Se också mina funderingar under Mormoner (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=133942)...
 
Intressant att höra om andra skrönor. Mattias, du borde kunna komma en bit genom att undersöka Magdalena (med Genline kan man forska på distans). Faktum är att det finns ytterligare en liknande historia om Hamilton. I ett tidigt skede av Rötter kom denna efterlysning in:
 
#591. (26 mars 1997) Jag söker upplysningar om min morfars farmors mormor Fredrica Ågren,  
född 1796 i Ystad. Estrid Ancker skriver: Hon kom till Huseby för att passa greveparet Axel  
Hamiltons och Beata von Essen af Zellies dotter Hedvig år 1812. Hon avancerade till  
hushållerska på det stora Huseby. Hon äktade sedemera en trädgårdsmästare på egendomen  
och flyttade med honom och parets två barn tillbaka till Ystad. Några år före hennes giftermål,  
nämligen 1817, i maj månad, hade det ordnats en långresa för Fredrika ända upp till Örebro  
där hon nedkom med en dotter. Kyrkböckerna i hennes småländska mantalsskrivningsort  
förtiger detta barn. Däremot finner man följande anteckning i kyrkboken i Örebro: Född 24  
Maji 1817 Hilda Carolina o.ä.. En av de unga sönerna på Huseby, Jacob Essen Hamilton,  
skall ha varit flickebarnets far. Vad hände när hon kom tillbaka till Ystad, vilka var hennes  
föräldrar? Henrik Sundqvist.
 
Jag har misslyckats med att få kontakt med Henrik Sundqvist, när jag försökte för några år sedan. Känner någon till hans historia?