NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-11
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-05-08, 02:22
Hej allesammans, har kört taxi i helgen men nu är jag HÄR! Tusentack till Lars Öhman för dina fina svar!! Det var verkligen en överraskning att det var från Zacarias Troilius som fru Liljebjörn härstammade. Från honom kommer ju också jag! Så har jag då äntligen fått klart kopplingen till släkten Hamilton. Undrar just om denne...Elisabeth Troili kan ha varit syster till den kände konstnären Uno Troili (har bl. a. flera tavlor på nationalmuseet)?
 
Jag skall kolla upp vilka intressanta ättlingar som kommer från denne Adolf Hamilton, om det finns några kändisar?
 
Till Benny: Angående detta med källor. Jag läser mycket böcker i historia. Jag läser även mycket i uppslagsverk och även på internet. Jag tycker det skulle bli tjatigt om jag avslutade varje inlägg med att hänvisa till dessa källor. Jag menar...för att komma framåt så måste man väl ha lite förtroende till olika författare och andra källor. Man lägger ut vad man man själv vet och sedan får andra granska kritiskt vad man skrivit. Detta passar ju anbytarforum perfekt till! Risken finns ju...att om man lägger ribban alltför högt så kan INGEN skriva någonting här till slut!
 
Det vore roligt om någon Hamilton expert ville skriva lite om denna stora släkt och lyfta fram några stora personer och deras livsverk. Gärna nämna några slott som släkten ägt/äger. Två känner jag redan till: Barsebäck och Ovesholm.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.