NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juni, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juni, 2005
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-12, 22:51
Ja, jag kan dessutom se att de patronymicon (ett ord jag precis lärt på en annan av rötters sidor.  he he) inte stämmer med faders namnet generationerna före XI... Hur långt går man tillbaka i Elgenstierna (finns dessa personer angivna där?) Ja, jag vet ju inte, detta dokument, har jag helt enkelt ärvt och det fortsätter ju framåt till 1900-tal men då med helt andra släktnamn och det är dessutom massor av andra släknamn som Ulfeldt, Munk (stavat på flera sätt), som jag egentligen känner till bättre från Danmarks historien än Gyldenstierne. Nej, jag har aldrig kollat i Dansk Adels Årsbog (tror jag den heter?), men jag känner ju namnet Gyldenstierne från Shakespeares Hamlet sedan tidigare, dessutom finns det flera Rosencrantz i detta ärvda dokument med anor som leder till mina förfäder i senare tid) som , så ävan om hans personer var uppdiktade så har ju Gyldenstierne ätten, haft en ställning i dåtidens Danmark kan man se. Alltså som Du, Bo Dahlgren säger, finns inte ätten Gyldenstjerne (fick jag stavat det riktigt enligt dansk norm?) längre? Varken i Danmark eller Sverige? jag är fullständigt ny inom denna genre (notiser och papper har bara hopat sig, förutom att jag har sökt min tyska släkt i långtid p.g.a. att finna min farmors barndoms ställen...har jag inte gjort något för att verifiera eller ej, dessa upplysningar förän nu) Jag har noterat både Bo G Dahlgrens och anbytarvärden Peter Karlsons uppgifter och kommentarer. Tack båda två för detta!
Med vänlig hälsning: Steve (tillflyttad till København sedan 15 år och aldrig anat att jag också hade danska rötter...he he).
 
Med venlig hilsen: Steve