NULL Skriv ut sidan - Gyllenspets

Anbytarforum

Titel: Gyllenspets
Skrivet av: Seppo Sipilä skrivet 2012-10-10, 10:48
Hej! Min fråga är ganska konstig: jag söker information om en Gyllenspets (Gyllenspetz) som enligt Giacomo Casanovas memoarer var i Venedig år 1753 och förlorade enorma summor vid farobordet. Finns det kanske en Gyllenspets-släktförening som kunde hjälpa mig?
 
Casanova, som då var croupier till den profiessionella korthajen Antonio Croce, kallar honom (del III, kapitel 15) un Suédois nommé Gilenspetz, och berättar at han hade potential att förlora tjugotusen sekiner (3.5-gram guldmynt) och verkligen förlorade tvåtusen (sju kilo guld!) på en natt. Det låter som om Gilenspetz var en superrik adelsman.
 
Jag tror att det är möjligt att identifiera honom, eftersom namnet Gyllenspetz, såvitt jag vet, togs i bruk bara 93 år tidigare då överstelöjtnanten (senare generalmajor) Jonas Hansson Spets adlades (1660).  
 
Gilenspetz kunde vara en av hans sonsöner, eller en av deras söner. Jag vet inte om alla branscher i familjen Gyllenspetz var rika, men en av dem ser ut så: sonen Peter (1662-1691) hade en son, Mattias (1684-1767), som blev järnbrukspatron (Högfors bruk i Sunne kommun). Hans söner Adolf (född 1724, kapten och brukspatron) och Mattias (1725-1805, överstelöjtnant) var av samma ålder som Casanova och Croce.
 
(Se http://frykholm.nu.majestix.kontrollpanelen.se/phpgedview/individual.php?pid=I81 92&ged=annes.GED&tab=1 )
 
Den franska editionen av memoarerna Histoire de ma vie (Brockhaus-Plon 1960 / Bouquins 1992) påstår i en fotnot - utan att ge någon bevis - att Gilenspetz var kapt. Thure Gyllenspetz, som dömdes till landsflykt efter kuppen 1756. Men det var några år senare, då kuppen var en skandalnyhet i Europa och landsflyktingarna följdes noga av myndigheterna t.ex. i Paris - det är sannolikt att ingen i södra Europa hade ens hört om Thure Gyllenspetz innan 1756.
 
Kanske har Gilenspetz någonting med den svenska ambassaden i Venedig, Rom eller Wien att göra?
 
 
(Meddelandet ändrat av seppo 2012-10-10 11:14)