NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-26
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2012-07-26, 21:02
Ja den Per som var gift med Sissa Nilsdotter är just den Per jag menade i mitt inlägg när jag först ställde frågan om Jon Persson. Jag tolkade hans efternamn som Svensson, men kanske ska det va Sunesson. Och det är i hans bouppteckning som fyra söner står nämnda: Nils, Truls och Anders, men även en Jon.
Om nu Jon (som är gift med Botil Håkansdotter) skulle vara son till Per Sunesson, så innebär ju det att hans son Petter gifte sig med sin kusin, när han gifter sig med Karin Svensdotter, eftersom Karin är dotter till Sven Persson som är son till Per Sunesson. Det känns dock som att vi inte är riktigt färdiga med frågan. Kan man förresten kallas tjänstedräng om man är son? Jag ska kanske inte dra några slutsatser än. Får du mer ljus över saken är jag glad om du återkommer.
Intressant också med Jon Nilsson på Torp, som är en annan anfader till mig. Hans hustru hette Karin Nilsdotter och var från Hallarum. De gifte sig 1725. Vilka var Pers, Sissas och Karins föräldrar, och var Karin och Sissa systrar? Jag är dessutom ättling till Sven Nilsson (1725-1794) i Hallarum. Är han möjligtvis bror till Sissa eller Karin. Jag har inte fördjupat mig i de frågorna själv än, men om du vet svaren får du gärna skvallra.  
 
Mvh Paul