NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-03-23, 07:30
Det finns säkert många exempel på generella påståenden som vid närmare granskning visat sig vara felaktiga. Det är enligt min uppfattning ett problem. De förväntningar man har av just detta forum kan säkert ha betydelse för vad som sägs. I bästa fall (utifrån mitt sätt att se det) skulle Anbytarforum kunna jämföras med arbetet i ett forskarlag.  
 
Låt mig ta ett aktuellt och konkret exempel. Vi har nyligen konstaterat att Märta Ulfsparre på Ottinge i Lofta sn i ett egenhändigt skrivet brev (en primärkälla) påstår att biskopen Samuel Enander i Linköping var hennes frände. Denna upplysning är (enligt min uppfattning) intressant av det skälet att den kan bidra till en bekräftelse av  en uppgift som i annat sammanhang framförts i en handling ingående i Palmschöldska samlingen på UUB. Nu framgår det dock inte av Märtas brev vari denna frändskap bestod. Utifrån denna kunskap har vi i vår diksussion (”forskarlaget bestående framför allt av Berit Sjögrens och undertecknad) på ett informellt sätt s.a.s. gjort en arbetsfördelning.  
 
Berit går ambitiöst vidare med det spår (kanske mest sannolikt) som bygger på att frändskapet hänger ihop med att Samuel Enanders far Nils enligt Palmskiöld skulle ha varit gift med en utomäktenskaplig dotter till en kapten Ulfsparre. För egen del har jag valt att fördjupa mig i sambandet mellan Märta Ulfsparre och prostfamiljen i Lofta sn. En förhoppning är att fler finner frågan intressant och på ett konstruktivt sätt deltar i arbetet fram tills dess visshet förhoppningsvis har uppnåtts. Med konstruktivt menar jag då något mer än att framföra generella påståenden i stil med att ”det var inte alls ovanligt” eller det förekommer på olika håll i landet. En högre grad av konretisering med praktikfall från t.ex. specifika socknar beroende av frågans art.
 
Men de förväntningar man som amatör kan ha på dem som anser sig besitta kunskap grundad på beprövad erfarenhet (empiri) kanske ibland blir för stora. Därför skulle jag t.ex. - såsom en genväg - vara mycket tacksam för en redovisning av ett antal konkreta fall som visar hur prästerskap gynnats av kungahuset på det sätt som liknar exemplet från Lofta (eftersom det nu förts på tal). Alternativet är att jag själv, såsom i fallet med gravsättningen inne i kyrkan, försöker finna liknande fall.  
 
Kalle, du beskriver två  syner på hur kunskap nås  eller visshet uppnås. Enligt den enes världsbild kan man inte säga saker om hur världen ser ut utan stöd. Enligt den andres kan man säga vad som helst så länge inget visar att det är fel. Det andra synsättet handlar väl inte om hur kunskap eller visshet nås? Det handlar mer om tro än vetande. Varför inte utvidga det andra synsättet till avse en process -  bestående  av  växelvis antaganden (tes och antites och inte fastlägganden) och förkastanden  - fram tills dess kunskap och visshet uppnås. Blir då inte de två synsätten plötsligt ett och samma?