NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-03-22, 20:59
Snälle Anders, formuleringen var olycklig. Den kom till i all hast och ska närmast betraktas såsom talspråk. Ungefär som ett slarvigt konstaterande som man t.ex. kan tänkas göra om man ser en gubbe vingla lite på gatan - han är säkert alkoholist. Säkert får då samma ungefär samma betydelse som det är tänkbart att han är alkoholist. Men visst kan det lätt missförstås och är tanklöst. Kan du finna fler sådana grodor?
 
Anders, eftersom jag tycker att du ibland uppvisar en ganska mästrande och kontraproduktiv medverkan (till skillnad mot Niclas) i olika diskussioner anser jag det tillåtet att göra följande avvikelse från ämnet och kort kommentera följande citat: Att en förnäm kvinna såsom Kristina Gyllenstierna blev begravd i en förnäm biskops grav (Arvid Rydelius) har inget med släktskap dem emellan att göra. Det var bara så, man tog vad som fanns tillhanda. Jag går inte in på själva sakfrågan eller vem som svarat så här i forumet utan vill bara konstatera att detta påstående skulle visa sig vara grovt vilseledande. Frågan intresserade mig principellt. Jag fördjupade mig därför i det aktuella fallet. Med stöd av handlingar hämtade ur domkapitlets arkiv skulle det visa sig att familjestrider om förnämliga gravplatser inne i den aktuella stadens kyrka ingalunda var ovanlig. Ett beskedligt påstående från en mycket kompetent person - säkert i all välmening - som kunde ha riskerat att frågan på felaktiga grunder kunde ha blivit lagt åt sidan och bortglömd.  
   
Jag är helt på det klara med risken för bias. Vem minns väl inte historien om den förtvivlade Malmö FF supportern som efter hemmaförslusten mot Änglarna (IFK Göteborg) i sin ilska och brist på argument vänder sig mot en av  motståndarlagets nedresta supportrar och gör följande uttalande om dennes klädsel: sicken rockadjävel! Nu tror jag att vi i Anbytarforum faktiskt håller en något högre nivå än så.
 
Mitt sätt att skriva kan uppfattas som aggressiv. Det är inte meningen! Däremot har jag lärt mig att en överdriven skräck för bias - att tolka fakta i enlighet med sina teorier och bortse från sakargument - kan verka förlamande och föra all forskning till stoppstreck. I vårt fall ett accepterande av nuvarande forskningsläge - status quo. Varpå personalen tröttnar, går hem och verksamheten läggs ned. Detta kan säkert inträffa inom all forskning om man inte vid sidan av ett iakttagande av risken för bais ibland också har en sunt ifrågasättande inställning till de sakargument som framförs från dem som anses vara mest professionella.