NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-03-22, 17:12
Niclas, du missbrukar ordet påstår påstår jag. Vad jag kan se har jag inte påstått något alls. En tänkbar möjlighet är i min värld något annat än att påstå att något förhåller sig på ett visst sätt. Alltså en möjligt av flera. Om du känner till att det fanns en ogift rik borgare i t.ex. Norrköping så förutsätter jag att du också berättar vem du åsyftar.  
 
Jag har f.ö. inte kopplat samman rikedom med utomäktenskapliga kungabarn. Den tanken är helt din egen. Anders Anderssons (vems son detta nu än var) förmögenhet är nästan helt säkert baserad på den rike svärfadern och ingen annan. Min gissning är tvärtom att Emerentia Olofsdotter och Andreas Saebyensis inte på något sätt kunda anses vara förmögna. Däremot tror jag att det var en kultiverad, respekterad och högt ansedd prostfamilj. Men det är ju något helt, helt annat än materiell förmögenhet.
 
När jag funderar på Margareta Eriksdotters anor så har jag alltid två möjligheter i åtanke. Den ena överensstämmer med biskop Prytz? version - dvs prästdotter. Den andra finner du i den upplysningen som någon en gång lär ha skrivit  i Horns kyrkobok. Om denne någon var en charlatan, som du vill tro, eller en ärlig person lär vi inte få veta.
 
Tyvärr finns det oerhört få, eller inga spår alls hittills, som leder till en precisering av en tänkbar prästfamilj. I brist på sådan har jag tills vidare valt att kartlägga indicier som talar för det andra möjligheten, dvs att Erik XIV faktiskt var far till Margareta. Utan att för den skuld lägga fast vare sig det ena eller det andra.
 
För att då återgå till indicier. Niclas t.o.m. du måste väl anse att den kungliga omtanken om Andreas Saebyensis, dennes hustrun Emerentia Olofsdotter och övrig familj tycks ha varit ovanligt stor. Två ganska präktiga gårdar i Lofta socken har vid olika tillfällen förlänats på livstid till makarna. I Lofta socken vållade det stort besvär för de efterkommande prästerna att hon efter makens död och nådeåret fick bo kvar på respektive uppbära gårdsränta för två hemman i socknen under sin hela sin levnad. Vidare lyckades Saebyensis under sin tid i Lofta få ett kungligt beslut att kyrkotionden från Loftahammar skulle tillfalla Lofta socken. Inte såsom tidigare Västervik. Nu säger Niclas säkert ändå - detta var inte ovanligt ute i bygderna. Men var det i så det gick till? Kanske helt normalt?  
 
Visst låter Berits upplysning plausibel (= möjlig eller tänkbar, för att använda ett simplare ord). Palmschöld har plötsligt rätt - honom till vilken du annars hyser den största misstro! Det fanns kanske en oäkta son till en Jöns Ulfsparre som var släkt med Märta Ulfsparre i Ottinge. Inget hindrar att det samtidigt fanns klara samband med t.ex. Virginia Eriksdotter.
 
Hur skulle Agda Persdotter kunna vara ingift och på så vis släkt med Märta Ulfsparre?  Ja du Niclas, bra fråga! Det var kanske fel sätt att uttrycka sig på. Sambandet mellan Agda Persdotter och Märta på Ottinge framgår av den nedersta av de två stamlistorna. Den övre stamlistan visar släkten Ulfsparres relationer till Virginia Eriksdotter. Det ser ganska insyltat ut. Men så var det kanske i alla högadliga familjer?  
 
Håkan Persson Hand, död 1531 ca
 | Gertrud Håkansdotter (Hand)
 | | Herman Fleming, död 1583
 | | | Lars Hermansson Fleming, död 1602
 | | | | Margareta Fleming (g. Erik Månsson Ulfsparre af Broxvik)
 | | | | | Märta E. Ulfsparre
 | Knut Håkansson Hand, död 1565
 | | Håkan Knutsson Hand, död 1633 (g. Virgina Eriksdotter)
 | | | Johan Hand, död före 1656
 | | | | Virginia Hand, död 1651(g. Nils Andersson Lilliehöök av Fårdala)
 | | | | | Gabriel Lilliehöök, död 1706
 | | | | | Johan Lillehöök, död 1642 (g. 1632 Kristina E. Ulfsparre)  
 | | Bengt Knutsson Hand, död före 1605 (g. Karin E. Ulfsparre)
 
Klaus Fleming, död efter 1427
 | Henrik Fleming
 | | Joakim Fleming, död levde 1495
 | | | Erik Fleming, död 1548
 | | | | Joakim Fleming, död 1563 (g. Agda Persdotter)
 | | | | |Anna Fleming, död före 1608
 | | | | | | N.N. Birckholtz
 | | | | | | | N.N.
 | Magnus Fleming, död levde 1450
 | | Herman Fleming, död var död 1490
 | | | Per Fleming, död Trol 1519
 | | | | Herman Fleming, död 1583
 | | | | | Lars Hermansson Fleming, död 1602
 | | | | | | Margareta Fleming
 | | | | | | | Märta E. Ulfsparre af Broxvik
 
Det är många som talar utbetalningar till kungliga frillor, med få talar om omvårdnad av frillobarn.
 
Så slutligen, apropå indicier så finns ju också, den i forumet kanske nu närmast uttjatade stamboken, som saknar bevisvärde! När man har kommit så här långt i en släktutredning så inträder sig den obehagliga känslan av att någon yrkesskeptiker faktiskt sitter hemma och lurpassar - med den obestridbara sanningen i sin hand. Annars är det faktiskt svårt att förstå den kompakta negativismen.  
 
Med vänlig hälsning
Göran