NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2006
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-03-21, 11:00
Berit, aldrig får man vara riktigt nöjd. Det fanns som jag misstänke en annan förklaring.
 
Texten varifrån jag hämtat upplysningen om frändskap är daterad 1655. Den handlar bl.a. om änkan Emerentia i Lofta.  
 
(Johan) Månsson Ulfsparre skrev 1618.12.01 sin autograf i Saebyensis stambok. Långt innan Samuel Enander blev gift med Margareta Eriksdotters dotterdotter Margareta Jönsdotter Jag gissar att denna (Johan) var bror till Märta Ulfsparres far Erik Månsson Ulfsparre. Detta år 1618 hade Samuel Enander ännu inget känt samband med Margareta Eriksdotters ättlinger. Saebyensis blev f.ö. också kh i Lofta ett tjufotal år innan Enander blev ingift i Margareta Eriksdotters familj.
 
Oavsett frändskapets bakgrund så kan informationen från 1655 stärka Palmskiölds påstående att Nils Enander var gift med en dotter Ulfsparre. Det är ju intressant i sig. Det är också intressant att konstatera att Märta Ulfsparre i Ottinge var kusin till Virginia Eriksdotters man Håkan Knutsson Hand.
 
Löjtnanten Samuel Enander var, tror jag,  född kring 1647. Honom bör man kunna bortse ifrån. Värre blir det med de övriga.
 
Vänlig Hälsning
Göran