NULL Skriv ut sidan - Grundel (och Grundel-Helmfelt)

Anbytarforum

Titel: Grundel (och Grundel-Helmfelt)
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2007-02-23, 18:50
1700-07-08 gifte sig Krydkrämaren Nils Grundel med jungfru Catarina De Molier. Hennes föräldrar var Traktören Johan De Molier och Katarina Hindrichzdotter Daldorf. I S:t Nikolai döptes dottern Katarina 1701-05-14. Svärföräldrarna bodde på 1680-talet på Kinstugugatan i Abraham de Moliers hus.  
 
Känner någon till mer om denne Nils Grundel? Jag är inte släkt med Nils Grundel. Min anmoder är syster till Katarina Hindrichzdotter Daldorf och hette Rebecka Hindrichzdotter Daldorf. Då det har varit mycket svårt för mig att finna föräldrarna till Katarina och Rebecka Daldorf, så försöker jag nu på lite krångligare vägar försöka finna någon ledtråd.  
 
Rebecka Daldorf gifte sig 1675 i Storkyrkoförsamlingen (S:t Nikolai) med Ren? Le Conte (som senare ändrar sitt namn till Reinhold Fierschatt). Han blev stamfader för adliga ätten Fägerhierta.
 
Rebeckas syster Katarina Daldorf gifte sig år 1676 i samma församling med Johan De Molier. Deras dotter Katarina de Molier gifte sig med kryddkrämaren Nils Grundel som skrivits överst.
 
Har någon mer ledtrådar till Daldorf mysteriet så skriv gärna några rader.
 
Hälsningar  
Helena