NULL Skriv ut sidan - Grundel (och Grundel-Helmfelt)

Anbytarforum

Titel: Grundel (och Grundel-Helmfelt)
Skrivet av: Mats Carlin skrivet 1999-12-30, 13:42
Förlåt Jonas,
 
Det är tydligt att jag tog fel när det gäller vem som skrivit artikkelen om Grundel, men du förstår säkert att det var lätt att tro att det var Alf Åberg som skrivit båda två artiklarna, när den ena var osignerad ...  
 
Men jag menade ju inte att trampa på någons tår, bara dela med mig de upplysningar som jag samlat i loppet av de sista två-tre åren.
 
Jag förstår din tveksamhet till en fördjupning i en släktlegend som med rätt stor sannolikhet är fel, men tycker ändå att det har ett värde att kontrollera de uppgifter som faktiskt finns i den enda detaljerade hypotesen om Stockholms-urmakaren Peter Grundels anor. Om någon kan påvisa att någon av Peters angivna anor faktiskt har levt, så styrker det ju hypotesen om att detta är Peter Grundels ursprung, men det kvarstår ändå att bevisa att Peter var son av Johan och Maria Anna, något som knappast kan åstadkommas till fullo. På samma sätt ville det försvaga hypotesen om någon upplysning i legenden var fel. Så långt jag kan se har ingen lyckats redovisa några uppenbara felkonstruktioner i denna legend. Den som skrev legenden hade dock den gången legenden uppstod en viss kännskap till historiska förhållanden 100 till 300 år tillbaka i tid (om vi skal fästa någon lit til den delen som omhandlar Hans Grundel).
 
Hypotesen om att Peter Grundels ursprung är borgerligt är dock framsatt utan några detaljer utöver en generell misstro till 1600-tals släktslegender. Det finns inte en enda detalj som styrker eller försvagar denna hypotes tills någon faktiskt har redovisat andra möjliga anor enn de som är angivna i legenden. Om någon lyckas göra det, så är ju det aldeles utmärkt, men ingen har lyckats göra detta till nu, i alla fall så långt jag vet. Om du Jonas har några indisier om ett borgerligt ursprung för Peter Grundel så vore jag mycket tacksam om du kunde redovisa dessa, så att flera kan kontrollera dessa.
 
Vi måste därför sammanfatta med att min och många andras ankedja tillbaka i tid för nuvaranda slutar  med Peter Grundel, förnäm urmakara och mycket betrodd man i Stockholm ungefär år 1600. Den bästa hypotesen vi till nu har om hans ursprung är den legenden som finns redovisad tidigast av von Schantz på 1700-talet, drygt hundra år efter våra sista spår av Peter Grundel i urkunderna. Fram till dess någon kan redovisa, styrka eller försvaga denna eller någon annan hypotes med belägg i historiska urkunder, vet vi knappast något mera om Peter Grundels ursprung. En interessant undersökning vore dock att försöka följa Peter Grundel tillbaka i tid från Stockholm till Köpenhamn, Nürnberg, Hamburg och eventuelt Pskov (om nu det är möjligt eller sant ...).
 
Till slut en liten not till Agneta : Fast du heter Grundel till efternamn så är det inte säkert att du tillhör den Grundel-ätten som diskuteras här, det finns flera ätter med namnet Grundel om jag inte minns fel.